Succes i Herning

International/ Industrial Marketing and Purchasing - IMP - er blevet en stor succes

16/06/2004

Stor succes

På to år er cand. merc.-uddannelsen IMP i Herning blevet en stor succes. Uddannelsen er hurtigt blevet løbet i gang og er nu kendt og anerkendt ude omkring i landet. I dag modtager CAMS (Center for Applied Management Studies), som er tilrettelæggere af det faglige indhold, Herning Folkeblads uddannelsespris.

Stor søgning fra hele landet

På første hold i september 2002 var alle 14 studerende fra den midtvestjyske region. I 2003 kom 40 procent af de 38 studerende tilrejsende udefra - og i 2004 viser adresselisten på de 34 tilmeldte, at 65 procent kommer »udenbys fra« - altså blandt andet fra København. Succesen skyldes primært den tætte sammenhæng mellem cand.merc.-uddannelsen og regionens erhvervsvirksomheder - gennemført i praksis via mentor-ordningen, der lige fra dag ét på uddannelsen knytter den studerende sammen med en bestemt virksomhed.

Det enestående her er, at de studerende får praktisk indsigt og viden og får tilført teoretisk indsigt og viden samtidig. Mentor-ordningen betyder ganske enkelt, at vi er to parter om at uddanne kandidaterne, siger professor Laurids Hedaa – drivkraften bag uddannelsen i det jyske.

Cand. merc. IMP med mentor-ordning

• International/Industrial Marketing and Purchasing - IMP - er en cand. merc.-linje, der blev etableret i 2002. IMP-linjen er udviklet af Copenhagen Business School, CBS, i samarbejde med Handels- og IngeniørHøjskolen i Herning, HIH. Linjen tilbydes kun i Herning, og den ledes af professor Laurids Hedaa.

• Uddannelsens sigte er at give de studerende spidskompetencer inden for samhandel mellem virksomheder. Dermed kan de forstå og håndtere problemstillinger i relation til både virksomhedens leverandører og kunder.

• Virksomheder fra det midt- og vestjyske erhvervsliv fungerer som mentorvirksomheder for de studerende, og det adskiller IMP-linjen fra andre lignende uddannelser, at de studerende her får en særlig mulighed for at relatere teori til jordnær praksis.

• CBS (Handelshøjskolen i København) har det faglige ansvar for IMP-linjen, og undervisningen tilrettelægges af forskningsenheden CAMS, Center for Applied Management Studies, i Herning.

• Første år var der 18 tilmeldte studerende, og året efter 38. I år er tilmeldt 34. Der er tilknyttet 62 mentorvirksomheder, og det er målet at nå op på 100.

Sidst opdateret: Communications // 23/05/2008