Skab et job i stedet for at ta’ et job

- CBS lancerer nyt forløb for ledige nyuddannede

23/02/2010

CBS lancerer nyt forløb for ledige nyuddannede

Ledighed, dagpenge og jobkurser er virkeligheden for mange nyuddannede akademikere. Det vil regeringen afhjælpe, og universiteterne kan nu tilbyde de studerende et ekstra semester. Her skal de klædes på med de kompetencer, som arbejdsmarkedet efterspørger.

Direkte kontakt med arbejdsgiverne

15. marts 2010 lancerer CBS forløbet ’Erhvervsinnovation’, for ifølge lektor i innovation og fagansvarlig, Henrik Herlau, nytter det ikke at tilbyde de studerende et ekstra semester med arkitektur, dansk eller lignende fag, som de allerede har beskæftiget sig med i studietiden. I stedet skal de i direkte kontakt med deres kommende arbejdsgivere.

- Forløbet sikrer, at kandidaterne ikke kommer ud i erhvervslivet og til deres rædsel opdager, at problemstillingerne ikke er formet som i lærebøgerne. De får testet deres faglighed, og samtidig giver de virksomheden den viden, som den har brug for, hvis den skal klare sig gennem krisen og den stigende internationale konkurrence, siger Henrik Herlau.

Fra jobtager til jobmager

Han mener, at vejen til et job handler om at få omsat teori til praktisk erfaring – en metode han på tidligere kurser har haft stor succes med. Han understreger, at forløbet ikke er et iværksætterkursus, hvor man følger den traditionelle iværksætteropskrift, som består af en god idé og en færdig forretningsplan.

- Krisetider ikke tiden, hvor man skal forsøge at skabe noget nyt. Erhvervslivet har brug for medarbejdere, der kan lede den innovation, der foregår i eksisterende virksomheder, og det er den mulighed, som de nyuddannede skal gribe og dermed skabe deres eget job. De skal være jobmagere i stedet for jobtagere, siger Henrik Herlau.

Kandidater i mesterlære

Forløbet byder på gruppearbejde, hvor kandidaterne ikke arbejder som konsulenter – men orienterer sig imod de opgaver, virksomhederne ikke selv har viden/ressourcer til, men som de skal bruge i forbindelse med ledelsesbeslutninger. Undervisningen sætter fokus på praktisk ledelse af, og deltagelse i, innovationsprocesser.

- Denne kompetence er stærkt efterspurgt – den studerende bliver igennem en slags mesterlære i stand til at dokumentere praktisk færdighed i at omsætte universitær (tvær)faglighed til praksis igennem disciplineret ledelse. Noget flot formuleret bliver den tidligere studerende ”produktionsmodnet”, siger Henrik Herlau og understreger, at resultatet ofte bliver, at der på sigt bliver banet vej for ekstra rekruttering i virksomhederne.

Læs hele pressemeddelelsen i vedhæftede dokument

Sidst opdateret: Communications // 24/02/2010