Pressemøde om ny HA-uddannelse

For første gang i Danmark udbydes nu en højere uddannelse, som forener kultur- og serviceområdet med økonomisk indsigt og strategiske og ledelsesmæssige værktøjer. CBS inviterer til pressemøde om den nye Service Management-uddannelse.

23/06/2003

HA i Service Management - ny bacheloruddannelse på Handelshøjskolen

For første gang kombinerer en højere uddannelse i Danmark

kultur,

turisme og

servicefag med

klassiske, økonomiske kernediscipliner. På den måde forenes kultur- og serviceområdet med økonomisk indsigt og strategiske og ledelsesmæssige værktøjer. En sammensætning, som serviceerhvervene, der i dag udgør den største del af det danske erhvervsliv, har tilkendegivet betydelig interesse for. Uddannelsen er engelsksproget og internationalt orienteret.

”Med denne uddannelse bringes Danmark på linje med udviklingen i andre lande, hvor der lægges stor vægt på at uddanne kvalificerede medarbejdere til serviceerhvervene.” siger lektor Lise Lyck - Institut for Ledelse, Politik og Filosofi. ”Erhvervslivet har store forventninger til vores nye uddannelse, og vi ønsker at indgå i tæt samarbejde med det. Vi lægger stor vægt på at inddrage virksomhederne og deres virkelighed i undervisningen, og ser det, som en del af CBS’ overordnede strategiske målsætning.”

Bacheloruddannelsens profil er dannet på baggrund af erfaringer fra udlandet (bl.a. Schweiz, England, Østrig, Australien, USA og Holland) og kombinerer viden om service i relation til handel, turisme og transport samt kulturområdet med økonomiske kernediscipliner og økonomisk psykologi.

Uddannelsen sigter mod stillinger på mellem- og lederniveau i handels-, service- og transportsektoren samt mod offentlige stillinger i forbindelse med forvaltning af kultur- og fritidsområdet. Derudover kan servicefunktioner inden for landbrug og fremstillingsvirksomhed varetages – ligesom den giver mulighed for ansættelse i såvel private som offentlige virksomheder.

”HA i Service Management er en treårig videregående uddannelse. Den giver, ligesom CBS' andre HA-studier, adgang til at fortsætte med en kandidat- eller mastergrad bagefter på Handelshøjskolen og i udlandet.

Serviceøkonomerne bydes velkomne til uddannelsen med 1½ års merit. En videreuddannelse, de ellers ikke havde mulighed for - og på den måde bidrager det nye studium også til, at ingen uddannelsesveje ender blindt”, slutter lektor Lise Lyck.

Adgang og optagelse

Adgangsbetingelserne er en gymnasial uddannelse med matematik og engelsk på B-niveau.

Ansøgningsfrist: 1. juli 2003
(optagelsesområdenummer 21170 på ansøgningsskema) Uddannelsen er IKKE omtalt i den Koordinerede Tilmelding (KOT), da CBS først i juni 2003 har fået tilladelse til at udbyde den. Vi forventer alligevel at kunne starte uddannelsen i september 2003, dog under forudsætning af et tilstrækkeligt antal kvalificerede ansøgere.

Sidst opdateret: Communications // 13/10/2004