Merkantile humanister efterspurgte i erhvervslivet

- Over 80 procent får arbejde i private virksomheder

19/03/2008

Over 80 procent får arbejde i private virksomheder

Humanister med en handelshøjskolebaggrund er populære i erhvervslivet. Over 80 procent finder arbejde hos private arbejdsgivere. Det viser en ny undersøgelse af arbejdsmarkedet for nyuddannede humanister. Seks danske universiteter heriblandt CBS står bag den landsdækkende undersøgelse.

Ifølge undersøgelsen bliver hver anden nyuddannet humanist ansat i en privat virksomhed.

Tallet er et udtryk for, at der er behov for de humanistiske kandidaters kompetencer, også uden for deres traditionelle ansættelsesområder.

Farvel til myten

- Undersøgelsen afliver myten om, at humanister har svært ved at få arbejde, og at de fleste bliver gymnasielærere. De seneste år er humaniora-dimittender gået nye, alternative veje, når de søger job, og erhvervslivet har fået øjnene op for humanisterne. Og så har de studerende og uddannelsesinstitutionerne fundet ud af, at det er vigtigt at kombinere fremmedsprog med andre kompetencer, som der er rig mulighed for på CBS. Man kan f.eks. kombinere fremmedsprog med kommunikation, siger pædagogisk konsulent Flemming Meier fra CBS’ Learning Lab, som har beskæftiget sig med undersøgelsen.

Sidst opdateret: Communications // 25/03/2008