Konkurrenceklare ph.d.'er skal styrke dansk forskning
Første strukturerede ph.d.-uddannelse i erhvervsøkonomi i Danmark
Bliver Danmark taget seriøst af vores udenlandske kolleger, hvis ikke vi indordner os de internationale standarder? Det spørgsmål forsøger blandt andre professor Keld Laursen, leder af CBS' World Class Research Environment on Open Innovation, at teste i en ny struktureret ph.d.-uddannelse, lanceret i oktober 2010.
Varierende kvalitet i Danmark
Ph.d.-uddannelsen går væk fra den traditionelle danske opbygning og lægger sig mere op ad de amerikanske formelle modeller. De syv nye ph.d.-studerende bliver som noget helt nyt tilbudt et sæt obligatoriske kurser med eksaminer gennem det første semester for at klæde dem bedre på til selve afhandlingen. Det skal gøre de danske ph.d.-studerende mere konkurrencedygtige inden for international forskning.
- Konkurrencekraften ligger i kvaliteten. På nuværende tidspunkt varierer kvaliteten i Danmark på grund af uens krav til de danske ph.d.-studerende. En formel uddannelse, hvor man bliver vurderet flere gange via eksamener under forløbet, giver incitament til at sætte sig grundigt ind i tingene. På den måde håber vi, at de ph.d.-studerende vil blive særligt styrket indenfor metodefærdigheder, siger professor Keld Laursen.
Har brug for et kvalitetsstempel
Med det nye forløb vil Danmark kunne tilbyde forskningsmedarbejdere et kvalitetstempel, som er essentielt for at deltage i den internationale forskning.
- Ved at undervise de ph.d.-studerende i state-of-the-art teori og metode giver vi de studerende et kvalitetsstempel, der vil blive anerkendt internationalt. Hvis du dimitterer fra CBS, bør det være ensbetydende med høj standard, forklarer professor Keld Laursen.
Tværfaglig og international sparring
De syv ph.d.-studerende er rekrutteret fra Canada, Brasilien, Iran, Tyskland, Holland, Italien og Kina og bidrager derfor til et internationalt og mangfoldigt samarbejde. Traditionelt ansættes ph.d.-studerende en ad gangen, men ved at ansætte syv på samme studium, som deler samme forskningsinteresse, er der mulighed for at bruge alle i gruppen som støtte og sparringspartnere. Udover geografisk diversitet har de syv studerende også uddannelsesmæssigt forskellige baggrunde og bringer dermed et tværdisciplinært perspektiv til forskningen.
Læs mere om ph.d.-uddannelsen på cbs.dk.