Interesseboom for kurser i forretningskinesisk

Kursuskoncepter fra folkeskoleniveau til universitetsniveau

22/09/2011

Kursuskoncepter fra folkeskoleniveau til universitetsniveau

Professor Verner Worm fra Copenhagen Business Confucius Institute (CBCI) oplever en stor interesse for kurser i især forretningskinesisk. CBCI har udviklet kursuskoncepter, der spænder fra folkeskoleniveau over gymnasier til universitetsniveau og har de sidste 3 år udbudt kurser både til studerende og virksomheder. I denne periode er den samlede bestand af kursister og studerende vokset fra omtrent 50 til 200.

- Alle er interesserede i at handle med Kina, og deraf opstår ønsket om at forstå sproget og kulturen bedre. Vi oplever, at det globale fokus er skiftet fra kinesisk til forretningskinesisk. Man kan sige, at det handler om at bruge de rigtige ord på den rigtige måde i den rette sammenhæng. Før i tiden nøjedes man med at tale om det strategiske potentiale i at lære at begå sig i det kinesiske forretningsliv. Nu gør folk faktisk noget ved det, siger Verner Worm.

Claus Nørrind Hansen, som er Director i Transaction Services hos KPMG, har fået skræddersyet et kursus i forretningskinesisk. Han har kendskab til sproget, men forretningssproget fik han opgraderet med hjælp fra lektor Huihua Wu fra CBCI.

- Jeg søgte et kursus, der var meget målrettet. Jeg skulle også have glæde af kurset arbejdsmæssigt i forbindelse med en konference i Kina, hvor jeg ganske vist ikke skal præsentere noget på kinesisk, men det er godt at kunne smalltalke. Min hverdag er meget travl, alting ændrer sig med kort varsel, så det var vigtigt for mig med stor fleksibilitet fra underviserens side, og det fik jeg, siger Claus Nørrind Hansen.

I Kina giver de visitkort med begge hænder

Det kinesiske arbejdsliv er reguleret af et etisk kodeks, som kan være yderst vanskeligt at gennemskue for udenforstående. Årsagen til de store forskelle mellem at kunne begå sig på kinesisk og forretningskinesisk skal findes langt tilbage i historien og baserer sig på to grundlæggende kinesiske filosofier, taoismen og konfucianismen. I Kina siger man, at den kinesiske gentleman er taoist derhjemme og konfucianer på arbejdet. Hvor taoisten stræber efter harmoni og balance, er etik konfucianerens absolutte kernebegreb.

Det betyder, at man på arbejdspladsen og i forretningslivet generelt agerer efter et helt fast sæt af regler for, hvordan man bør opføre sig. En udenforstående, der ikke kender til disse regler, kan meget hurtigt komme til at træde ved siden af. I Kina giver og modtager man eksempelvis et visitkort med begge hænder.

- Handlingen er meget vigtig, for sådan viser man, at man behandler visitkortet, og dermed personen, med respekt, forklarer Huihua Wu.

Fremtiden begynder i efteråret

På CBCI glæder Verner Worm sig over den stigende interesse for at lære forretningskinesisk og den generelle udvikling inden for undervisning i kinesisk.

- Der er opstået en bevægelse omkring kinesisk som forretningssprog, men vi er kun lige startet, fremtiden begynder her i efteråret.

Læs mere om Copenhagen Business Confucius Institute.

Sidst opdateret: Communications // 23/09/2011