Flere studerende tager på udveksling

De studerende rejser mere og mere, og studiestederne hedder ikke kun USA og Australien

04/11/2010

Af praktikant Mikkel Julø, Sct. Joseph Skole

Stigning på 45 procent

Det er populært at tage et semester til udlandet for at læse. Antallet af studerende, som rejser ud, er steget med godt 45 procent siden studieåret 2005/2006. Antallet er steget støt i alle årene, og sidste år tog 1.134 studerende afsted.

USA, England og Frankrig

De studerende rejser til mange forskellige steder, men flest vælger USA. Dog er England og Frankrig også meget populære studiesteder. Sidste år hentede de studerende erfaring i 47 forskellige lande.

Vulkaner og hajer

Der er lige så mange forskellige grunde til at studere i udlandet, som der er studiesteder. Victoria Rosenstock er studerende på CBS og har tidligere læst fire måneder på Hawaii, USA.

- Jeg tog til Hawaii, fordi jeg ville forbedre mit engelsk og fordi jeg ville prøve helt andre ting end man kan i Danmark, fx at se vulkaner og hajer, og det kom jeg til. Jeg har både forbedret mit engelsk, fået nye venner og fået en masse gode oplevelser. Det er helt klart noget, jeg vil anbefale andre at gøre, siger Victoria.

CBS har partneruniversiteter over hele verden, så der er rig mulighed for at studere under fremmede himmelstrøg.

Se hele listen over partneruniversiteterne.

Grib verden

Styrelsen for International Uddannelse (IU) har netop lanceret en kampagne ’Grib verden’, hvor de ville øge de unges kendskab til udlandsstudier og -praktik, og derved få flere danske studerende til at tage deres uddannelse/praktik i udlandet.

Sidst opdateret: Communications // 12/11/2010