Flere penge til bedre uddannelser

- Studerende over hele landet samler underskrifter for at få politikerne i tale

04/09/2009

Studerende over hele landet samler underskrifter for at få politikerne i tale

De studerende på en stor del af landets universiteter går nu sammen om at skaffe flere penge til de samfundsvidenskabelige uddannelser.

Det er studerende fra Copenhagen Business School, Roskilde Universitet, Københavns Universitet, Syddansk Universitet, Aarhus Universitet og Aalborg Universitet, der nu går sammen med Danske Studerendes Fællesråd. De vil kæmpe for en hævelse af det laveste taxametertilskud.

En stigning på 25 procent

Målet er en stigning på 25 procent i taxametertilskuddet, som er det beløb uddannelsesinstitutionerne får pr. studerende.

Det vil betyde, at universiteterne får 52.600 kroner pr. studerende på de samfundsvidenskabelige uddannelser i stedet for de nuværende 41.600 kr.

- I dag får CBS stort set det samme pr. studerende, som de gør på gymnasierne. Men man kan ikke sidestille det, da CBS både har større omkostninger pr. undervisningstime og et forskningskrav, som de ikke har på gymnasierne, siger Jenskumar Sivagurunathan, der er formand for CBS Students.

- De samfundsvidenskabelige uddannelser bør ligestilles med de naturvidenskabelige. Eksempelvis er en forskel på mere end 60 procent i antallet af undervisningstimer for stor en ulighed. Men for at rette op på det er det nødvendigt med en mere ligelig fordeling af pengene.

Skriv under

På CBS har de studerende oprettet et kampagnekontor, hvorfra de indsamler underskrifter, deler flyers ud, skriver debatindlæg og står klar til at diskutere taxameterordningen med andre studerende.

- Nogle studerende kan synes, at taxametre virker som noget meget fjernt og indviklet. Men i virkeligheden handler det om, at vi skal have flere undervisningstimer, så vi kan få uddannelse i verdensklasse, siger Jenskumar Sivagurunathan.

Sidst opdateret: Communications // 07/09/2009