CBS: Finanslovsforslaget giver ikke én ekstra studieplads

- Regeringen investerer i bygninger på bekostning af studiepladser

25/08/2009

Regeringen investerer i bygninger på bekostning af studiepladser

Knap 1 mia. kr. til nye bygninger men kun 100 mio. kr. til de studerende. Det er regeringens udspil til finansloven for 2010, som blev præsenteret tirsdag den 25. august.

Og rektor på Copenhagen Business School (CBS) Johan Roos undrer sig over prioriteringen mellem bygninger og studiepladser.

Undgår udhuling af uddannelser

De 100 mio. kroner om året vil gå til et første løft i uddannelsesbevillingerne til samfundsfag og humaniora, som betyder, at uddannelsesinstitutionerne får ca. 2.000 kr. ekstra pr. studerende pr. år.

- Det nuværende udspil vil betyde, at CBS vil få knap 20 mio. kr. ekstra i taxametertilskud. Det hilser vi selvfølgelig velkomment, og det vil gøre det muligt at undgå den fortsatte udhuling af uddannelserne, siger Johan Roos.

- Men vi vil desværre ikke være i stand til at oprette ekstra studiepladser. Er det ikke også studiepladser, der er brug for? I år har vi afvist knap 3.000 ansøgere, og grænsen er nået, når det kræver et karaktergennemsnit på over 10 for at komme ind på flere af uddannelserne på CBS.

Flere samfundsvidenskabelige og humanistiske studiepladser

Taxameterordningen har de seneste dage fået hård modvind i medierne, hvor især kravet om et større optag på de samfundsvidenskabelige og humanistiske uddannelser har været fremme.

- Vi har tidligere udvidet antallet af studiepladser uden et øget taxametertilskud, men vi kan ikke gøre det længere, uden det vil gå ud over kvaliteten af uddannelserne. Vi sætter pris på de 20 mio. kr., men med eksempelvis 100 mio. kr. ville vi være i stand til at oprette et betydeligt antal ekstra studiepladser over en årrække, give de studerende flere undervisningstimer og skaffe flere professorer i auditorierne, siger universitetsdirektør Peter Pietras.

Sidst opdateret: Communications // 26/08/2009