Årets optagelsestal på kandidatuddannelserne

- Mens andre universiteter oplever tilbagegang, vokser CBS

27/08/2008

Mens andre universiteter oplever tilbagegang, vokser CBS

CBS byder velkommen til 2.957 nye kandidatstuderende i 2008. Antallet af 1. prioritetsansøgninger er i 2008 steget med 8 procent, eller hvad der svarer til 237 flere ansøgninger i år end i 2007. Og det er til trods for, at flere af landets universiteter generelt er ramt af et faldende antal ansøgere.

- Vi er blevet bedre til at fastholde vores eksisterende studerende ved at have en transparent uddannelsesportefølje, hvor man let kan skifte fra en linje til en anden. Desuden tror jeg, vi nu begynder at se resultatet af en længerevarende indsats, der startede mange år tilbage om at gøre studiemiljøet bedre og mere attraktivt for de studerende, forklarer uddannelsesdekan på CBS, Jan Molin.

Gamle kendinge og nye ansigter

Det er ikke kun CBS’ egne studerende, som melder sig til de mange kandidatoverbygninger, CBS tilbyder, det er også i høj grad studerende fra de øvrige universiteter. Hele 49 procent af ansøgerne til kandidatuddannelserne kommer fra andre universiteter end CBS.

- CBS tilbyder en moderne og fleksibel institution med muligheder for fremtiden. Vi kan konkurrere med vores nye og opdaterede uddannelser, samt vores attraktive omgivelser på campus. Desuden kan vi også bryste os af at have et udmærket administrativt system, som yder en personlig service, man ikke ser på andre institutioner. Der, hvor vi dog skiller os allermest ud, er på vores gode og robuste omdømme, siger Jan Molin.

Økonomi og internationalt samarbejde er fremtiden

Der er i øjeblikket en national tendens, hvor efterspørgslen på erhvervsøkonomiske kandidater er stor. CBS er det universitet i Danmark, der tilbyder flest forskellige erhvervsøkonomiske uddannelser og kan derfor tilbyde de studerende det, samfundet efterspørger. Desuden er CBS, med det store udbud af udenlandske professorer og engelske uddannelser, mere internationale end de fleste andre universiteter og er derfor med til at skabe et internationalt miljø for de udenlandske, såvel som de danske studerende. Hele 36 procent af alle 1. prioritetsansøgninger er studerende med anden baggrund end dansk.

Sidst opdateret: Communications // 27/08/2008