Er det danske sprog ved at forfalde?

Ruben Schachtenhaufen, ph.d. studerende ved Institut for International Business Communication på CBS, er netop offentliggjort som en af vinderne i dette års store Ph.d. Cup.

09/05/2014

Af: Carina Abildgaard Frank

Ph.d. Cuppen
Fredag den 9. maj blev de 8 vindere af årets Ph.d. Cup endeligt offentliggjort. Ligesom sidste år, er CBS stolt repræsenteret blandt vinderne – denne gang af Ruben Schachtenhaufen, med hans formidling af afhandlingen: Fonetisk reduktion i dansk.

Cuppen er en årligt tilbagevendende begivenhed, og består i et samarbejde imellem Information, Danske Universiteter, DR samt Lundbeckfonden. Hvert år udnævnes der 8 vindere indenfor de 4 fagområder: naturvidenskab, samfundsvidenskab, sundhedsvidenskab samt humaniora, og den prestigefyldte udnævnelse gives til de bedste formidlinger af afsluttende ph.d.-afhandlinger.

Vinderafhandlingen er skrevet af Ruben Schachtenhaufen ved Institut for International Business Communication (IBC) her på CBS. Et institut, der som navnet indikerer, har et forskningsfokus der er rettet imod virksomheders professionelle kommunikation, samt de sproglige, kulturelle og kommunikationsteknologiske udfordringer, der relaterer sig til hertil.

Er det danske sprog i færd med at forfalde?
Det danske sprog oplever i øjeblikket en rivende udvikling, men hvor er det egentlig på vej hen, spørger Ruben Schachtenhaufen? Og er der et behov for at vi strammer op, eller slapper af, når vores sprog sådan ændrer sig? Spørgsmålene er mange, og med sin forskning i variationer og reduktioner i det danske sprog har Ruben Schachtenhaufen forsøgt at gøre os alle sammen meget klogere på, hvordan fremtiden ser ud for vores modersmål. Det er netop formidlingen af denne ph.d.-afhandling, der i dag har vundet stor hæder til Ruben Schachtenhaufen og IBC. I dag kan parterne nemlig bryste sig med at være indehaver af titlen som en af dette års Ph.d. cup-vindere indenfor det humanistiske fagområde.

Ph.d. Cup Live
Til trods for at de 8 vindere allerede er fundet, er konkurrencen dog langt fra overstået endnu.
Den 25. maj afholdes Ph.d. Cup Live i DR’s koncertsal. Her har de 8 vindere tre minutter til at overbevise en dommerkomite om, at netop de er dette års bedste liveformidlere. Blandt flere prominente personligheder vil uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen være til stede under konkurrencen, som efterfølgende vil blive sendt på DR2.

For yderligere info om Ph.d. Cup, Ruben Schachtenhaufen samt afhandlingen Fonetisk reduktion i dansk.

Sidst opdateret: Communications // 17/12/2017