Peter Ove Christensen (1957-2017)

It is with great sadness that the Department of Finance must announce that Professor Peter Ove Christensen, colleague and friend, passed away on November 9, 2017

16/11/2017

Peter Ove ChristensenCBS, Institut for Finansiering og FRIC-centeret har med Professor Peter Ove Christensens pludselige bortgang mistet en ekstremt værdsat kollega. Peter Ove kom til CBS i 2015 som professor i regnskab og finansiering. Inden da var han professor ved Syddansk Universitet (1991-2005) og ved Aarhus Universitet (2005-2014). Han har også været gæsteprofessor ved London Business School og i flere omgange ved University of British Columbia i Vancouver.

Peter Ove var en fremragende forsker, som spændte bredt over økonomi, regnskab og finansiering. Særligt inden for regnskab placerede hans dybe indsigter og mange publikationer i de absolut førende tidsskrifter ham i international topklasse. Sideløbende med sin aktive forskerkarriere har Peter Ove varetaget tunge administrative poster for eksempel som institutleder, studieleder og medlem af Statens Samfundsvidenskabelige Forskningsråd.

Igennem hele sin karriere arbejdede Peter Ove stædigt og utrætteligt for at forbedre vilkårene og mulighederne for nuværende og fremtidige forskere i finansiering og regnskab. Selvom Peter Ove selv primært leverede teoretisk forskning, forstod han tidligt, at vi i Danmark ikke kan deltage på højeste internationale niveau uden at have adgang til de omfattende og meget dyre databaser, som al moderne empirisk forskning i finansiering og regnskab baserer sig på. Han har siden 2010 med stor iver ledet et samarbejde på tværs af danske universiteter om adgang til disse databaser. Han har også selv været den drivende kraft bag fremskaffelsen af midlerne hertil. Gennem en kæmpe arbejdsindsats har han for nyligt sikret funding til et Danish Research Data for Social Sciences (DRDS), som vil sikre adgang til disse og til endnu flere databaser til gavn for forskere og studerende i finansiering og samfundsvidenskab generelt i mange år frem.  Han var også en drivkraft bag det netop etablerede Danish Finance Institute, som skal hjælpe med at rekruttere og fastholde fremragende forskere i finansiering. Flere af Peter Oves professorkollegaer kan prale af at have haft ham som vejleder. Han vejledte i det hele taget et meget stort antal studerende til fremragende karrierer både i den akademiske sektor og i det private erhvervsliv.

Vi vil savne Peter Oves lune humor, hans ærlige og venlige væsen, hans dybe indsigt og tænksomhed og ikke mindst hans altid utrættelige og uselviske virkelyst. Man blev altid klogere af at diskutere med Peter Ove. Æret være hans minde.

Sidst opdateret: Department of Finance // 11/07/2023