FRIC’14: Bliv bedre med de akademiske sværvægtere

Center for Finansielle Friktioner (FRIC) er i slutningen af august vært for en konference for de skarpeste hjerner, der beskæftiger sig med finanskrisen og dens efterspil. Centerleder David Lando er stolt af at kunne tiltrække internationale sværvægtere til konferencen. Forskere, forskerspirer, studerende og branchefolk får en unik mulighed for at blive bedre med de bedste.

11/08/2014

For andet år i træk afholder Center for Finansielle Friktioner en konference om de økonomiske konsekvenser af finansielle friktioner i globale kapitalmarkeder. Konferencen, der har navnet FRIC’14, fokuserer på emner relateret til finanskrise som likviditet, systemisk risiko og krak, fortæller centerleder og professor ved Institut for Finansiering, David Lando.

- Vi har tiltrukket nogle meget markante forskere igen i år. Det er folk, der har været meget aktive i at skrive om krisen og forske i de fænomener, der gjorde sig gældende allerede inden krisen. Men udover forskning har de også siddet i et væld af paneler, og de er med i rådgivende funktioner for centralbanker og regulerende myndigheder, siger David Lando.

Konferencen kommer til at foregå 25.-26. august i CBS’ nye lokaler på Flintholm, og deltagere kan se frem til fire keynote-speakers og seks oplæg. En af keynote-speakerne er Viral Acharya, der er professor i finansiering ved New York Universitys Stern School of Business.

- Viral Acharya har udover en ekstrem forskningsmæssig produktivitet også redigeret flere bøger, hvor NYU’s finanisieringsprofessorer har forholdt sig til finanskrisens årsager og den regulering, der har efterfulgt den, siger David Lando.

Målet er inspiration

FRIC er et grundforskningscenter på CBS med en bevilling fra Danmarks Grundforskningsfond i 2012. Finansielle friktioner er omkostninger eller hindringer for finansielle transaktioner, og det er blevet et specielt varmt emne i forskerkredse efter finanskrisens komme. Omkostningerne eller hindringerne kan eksempelvis være transaktionsomkostninger, kapitalkrav, modpartsrisiko, illikviditet og asymmetrisk information.

Centrets opgave er ud over forskning i topklasse at inspirere centrets medarbejdere, branchefolk samt studerende, der overvejer at gå ind i forskning. Og det er netop, hvad FRIC’14 skal gøre.

- Hvis konferencen får nogle unge mennesker til at se lyset og finde ud af, at de vil være forskere, så har vi nået et stort mål. Men det er også meget vigtigt at bringe os selv på forkant med, hvad ti førende forskere i vores felt laver, siger David Lando.

Branchen kan også lære

Men konferencen har også meget at byde på for folk uden for den akademiske verden, fortæller han.

- Det er vores erfaring, at der sidder rigtig mange folk ude i branchen, der har glæde af det. Det kan være folk fra Nationalbanken, de store banker eller pensionskasserne. Så både dem, der investerer, regulerer og styrer risiko kan lære noget af de her foredrag, siger David Lando.

Konferencen i 2013 tiltrak over hundrede deltagere fra den akademiske verden og den finansielle sektor. David Lando håber, at dette års konference kan opnå lige så mange deltagere.

For spørgsmål kontakt Ida Willumsen (iw.fi@cbs.dk)

Tilmeld dig konferencen: http://www.conferencemanager.dk/fric14/about-the-conference.html

Læs mere om Centret: www.Fric.dk

Sidst opdateret: Communications // 17/12/2017