Finanskriser under lup

Nyt forskningscenter er åbnet på CBS. Det skal undersøge finansielle friktioner og den rolle de spiller før og under finanskriser

14/05/2012

CBS har slået dørene op for et nyt grundforskningscenter med ambitionen at bidrage til større indsigt i finansielle kriser. I spidsen for Center for Finansielle Friktioner står professor David Lando. Han har udpeget finansielle friktioner som fokus for forskningen. Friktioner påvirker priserne på værdipapirer og kan spille en vigtig rolle i måden finansielle kriser udvikler sig.

- Det kan være kapitalkrav til finansielle institutioner,  forbud mod shortselling, skat på aktiehandel (Tobinskat, red.), begrænsede muligheder for at omsætte finansielle aktiver, konsekvensen af kreditrisiko eller forskelle i markedsdeltageres information, uddyber centerleder David Lando og nævner dermed nogle af de mulige områder centret vil forske i.

Danmarks Grundforskningsfond har givet Center for Finansielle Friktioner 48 millioner kroner i støtte til seks års forskning med mulighed for bevillingen forlænges i ekstra fire år.

Stærkt hold bag

Centret har fra CBS tilknyttet professor Lasse Heje Pedersen, professor Søren Hvidkjær, professor Kristian Miltersen og lektor Jesper Lund. Fra Københavns Universitet deltager Peter N. Sørensen og forskere fra universiteter uden for Danmark kommer også til at deltage i centrets aktiviteter.

- Jeg håber på, centrets forskning kan bidrage til bedre at forstå, hvordan finansielle kriser opstår, hvordan markederne reagerer under en krise og hvad lovgivere, centralbanker og andre myndigheder kan gøre for at dæmpe udviklingen af en krise, siger centerleder David Lando.

Center for Finansielle Friktioner vil arrangere gæsteophold og konferencer med førende internationale forskere og seminarer, hvor eksperter fra finanssektoren kan dele viden med elever, undervisere og forskere.

Sidst opdateret: Communications // 25/10/2012