CBS-forsker kåret som bedste europæiske økonom under 40 år

Professor Lasse Heje Pedersen modtager Bernácer-prisen for sin forskning, der viser, hvordan finanskriser opstår

18/05/2012

Professor Lasse Heje Pedersen modtager Bernácer-prisen som den bedste europæiske økonom under 40 år for sin forskning, der viser, hvordan finanskriser opstår

Hvordan begynder en finanskrise? Det er et af de emner, Lasse Heje Pedersens beskæftiger sig med i sin forskning inden for likviditetsrisiko. Hans forskning har betydet, at han nu er den første dansker, der modtager Bernácer-prisen, som bliver uddelt af den uafhængige spanske økonomiske tænketank ’Observatorio del Banco Central Europeo’. Internationale forskere som Edward Prescott (Nobelprisvinder i økonomi i 2004), der sidder i komiteen.

- Det er helt enestående at Lasse har vundet prisen. Den bekræfter, at han regnes som en af de bedste økonomer i verden i sin generation, og jeg kan ikke komme i tanke om en større anerkendelse af en dansk økonom, siger professor David Lando, der er leder af det nyåbnede grundforskningscenter Center for Finansielle Friktioner, hvor Lasse Heje Pedersen også er tilknyttet.

Finanskrisen skaber fokus på forskning

David Lando påpeger, at Lasse Heje Pedersens forskning i høj grad er blevet aktualiseret af finanskrisen, men faktisk begyndte han at interessere sig for emnet allerede i slutningen af 1990´erne, da den store amerikanske hedgefond Long-Term Capital Management (LTCM) kollapsede. En nobelprismodtager og professor fra Stanford University, hvor Lasse Heje Pedersen var ph.d.-studerende, var blandt de prominente personer, der ledede fonden.

- For mig at høre handlede en det i høj grad om likviditetsrisiko, altså risikoen for at man løber tør for kontanter og prisen på ens aktiver falder, når man prøver at sælge dem. Det fik mig til at skifte fokus i mit ph.d.-studium, siger Lasse Heje Pedersen.

- Jeg kan godt mærke, at min forskning er blevet mere og mere aktuel. For eksempel har den amerikanske centralbank været meget interesseret i emnet både før og under finanskrisen. Finanskrisen får mange spørgsmål til at dukke op. Hvordan kan man forbedre likviditeten? Hvordan påvirker likviditeten prisen på aktier og obligationer? Hvordan styrker man stabiliteten i de finansielle systemer?, siger han.

Prisen bliver overrakt den 28. juni i Madrid af blandt andre den spanske og europæiske centralbankdirektør.

Om Lasse Heje Pedersen

Lasse Heje Pedersen kom til Institut for Finansiering i august 2011 efter et have været professor på New York University Stern School of Business. Han har i forskellige funktioner rådgivet den amerikanske centralbank, sidder i bestyrelsen af American Finance Association, Economic Advisory Boards af NASDAQ og FTSE, og er partner i AQR Capital Management. Han har en ph.d. fra Stanford University.

Sidst opdateret: Communications // 25/10/2012