Roskilde Festival bliver laboratorium for bæredygtighed

CBS har indgået et samarbejde med Roskilde Festival om at hjælpe festivalen til at blive endnu mere bæredygtig. Affaldshåndtering og madspild skal i år analyseres og optimeres og nye typer af boliger til slumkvarterer eller flygtningelejre testes.

01/07/2013

CBS og Roskilde Festival har fundet sammen i et samarbejde, som forsøger at tage bolden op efter sidste års omdiskuterede klimatopmøde Rio20+. Projektet hedder Fra Rio til Roskilde t/r. Det er to af landets store kompetencer i forskning i social ansvarlighed og eksperimenter med bæredygtighed, som samler kræfterne. Det langsigtede mål er at komme med forslag til løsninger på nogle af de helt store globale udfordringer ved at starte i det nære, siger talskvinde Christina Bilde fra Roskilde Festival.

- Roskilde har inviteret forskere til det laboratorium, som festivalen er. De skal give os forslag til, hvordan vi bliver en mere bæredygtig festival og sammen kan vi forhåbentligt føde ideer, som kan gøre en forskel på globalt plan, siger hun.

Fra madspild til slumkvarterer
Projektet er ifølge Christina Bilde tænkt som opstarten på et større samarbejde, hvor forskernes analyse fra dette års festival skal føre til endnu bedre ideer og nye eksperimenter. I år vil forskere i tre teams undersøge affald som ressource, madproduktion & madspild og midlertidige boliger. Roskilde eksperimenterer allerede i campingområdet DreamCity med alternative boformer og det er store forhåbninger til lige præcis det projekt.

Centerchef for Center for Social Responsibility på CBS, Esben Rahbek siger, at et forskerteam vil skanne DreamCity for inspiration og med festivalgæster teste tre konkrete bud på midlertidige boligtyper ud fra, hvor godt boligerne fungerer, omkostninger og bæredygtighed. Projektet har stort potentiale for fx fattige i slumkvarterer eller flygtninge i lande ramt af krig eller naturkatastrofer.

Festivalmentalitet giver muligheder
De andre forskerteams går i dybden med affaldshåndtering, hvor forskerne blandt andet vil undersøge mulighederne for at ’nudge’ gæster på Roskilde til at genbruge affald, og madspild, hvor boderne på festivalpladsen analyseres ud fra supply chain management teori. I alt deltager cirka 20 forskere fra CBS, Kunstakademiets Arkitektskole, Københavns Universitet og Aalborg Universitet under CBS’ ledelse.

- Roskilde giver med sit festivalliv og sin mentalitet en enestående mulighed for at afprøve og videreudvikle bæredygtige ideer, som både kan bidrage til løsning af nogle af de globale udfordringer og rummer forretningsmuligheder, siger Esben Rahbek.

Projektet har fået titlen Fra Rio til Roskilde t/r, fordi sidste års topmøde Rio+20 blandt andet sluttede af med at pege på grøn vækst som en af løsningerne på de globale problemer. Roskilde Festival og CBS forsøger med projektet at tage bolden op og senere på året inviteres ngo’ere og erhvervsliv til at videreudvikle bæredygtige løsninger.

For flere oplysninger kontakt:
Christina Bilde, talskvinde, Roskilde Festival, mail: christina.bilde@roskilde-festival.dk eller press@roskilde-festival.dk, mobil: 46 34 03 72
Esben Rahbek Gjerdrum Pedersen, centerchef, cbsCSR, mail: erp.ikl@cbs.dk, mobil: 61 51 06 00

Roskilde Festival er formentlig verdens største levende laboratorium for bæredygtighed med mere end 20 års indsats på området. Roskilde Festival er ikke bare Danmarks største musikbegivenhed. I syv dage er festivalen også et lokalsamfund på 130.000 åbensindede indbyggere, med alt hvad der til hører af forretninger, lægehjælp, infrastruktur og fritidsaktiviteter. Som lokalsamfund afspejler Roskilde Festival dog også mange af de udfordringer, som samfundet står overfor i forhold til at fremme en bæredygtig udvikling, hvad enten det drejer sig om befolkningstæthed, overforbrug eller affaldshåndtering m. Roskilde Festival udgør dermed en ideel ramme til at kaste lys over bæredygtigheds-udfordringerne, ligesom festivalen kan bruges til at identificere konkrete forbedringsmuligheder, der rummer et forretningsmæssigt potentiale.

Copenhagen Business School’ Centre for Corporate Social Responsibility (cbsCSR) er Europas største forskningscenter inden for CSR. Centeret har eksisteret i 10 år og er i denne periode vokset fra at have to ansatte til i dag at bestå af ca. 25 danske og internationale forskere. Centerets hovedformål er at være ét af verdens førende videns leverandør inden for CSR. Centeret beskæftiger sig med temaer inden for etisk ledelse, CSR kommunikation, ansvarlig leverandørstyring, bæredygtige forretningsmodeller, grøn forbrugeradfærd og bæredygtig produktion. cbsCSR deltager i en lang række nationale og internationale forskningsprojekter om CSR og bæredygtighed.

Sidst opdateret: Communications // 12/02/2019