Mads Øvlisen donerer 1 million kr. til CBS

Pengene skal gå til forskning i virksomhedens sociale ansvar i Norden

09/03/2006

Mads Øvlisen donerer 1 million kr. til CBS til forskning i virksomheders sociale ansvar

Som en anerkendelse af Mads Øvlisens store indsats og betydning for Novo Nordisk har virksomheden besluttet at donere 1 million kr. til et forskningsprojekt i Danmark efter Mads Øvlisens valg.

Mads Øvlisen har besluttet, at donationen skal gå til et nyt, treårigt forskningsprojekt på Copenhagen Business School med titlen: ’The Nordic Agenda on Corporate Social Responsibility – a study of the future challenges to companies in the North’.

Mads Øvlisen trådte i går tilbage som bestyrelsesformand i Novo Nordisk efter 34 år i virksomhedens tjeneste. Han er gennem årene blevet kendt for sit vedholdende og enestående arbejde med begrebet ’virksomhedens sociale ansvar’ – Corporate Social Responsibility.

”Vi er utrolig beærede og glade over at modtage denne flotte donation fra Mads Øvlisen, som vi har arbejdet tæt sammen med i en årrække nu i kraft af hans tilknytning til CBS som adjungeret professor. Pengene skal søsætte et treårigt forskningsprojekt om de nordiske landes engagement i samfundsansvar, Corporate Social Responsibility. Flere internationale indekser placerer de Nordiske lande som særligt engagerede i samfundsansvar, og vi vil gennemføre en undersøgelse af hvad CSR betyder for ledelse af virksomheder i denne del af verden. Projektet skal gennemføre i tæt samarbejde med forskere fra Norge, Sverige og Finland”, siger Mette Morsing, lektor og leder af Center for Corporate Values Responsibility på CBS.

Selv siger Mads Øvlisen, at han er ”meget glad og taknemmelig for at kunne støtte netop dette projekt. Det er en rigtig Novo Nordisk-gave, en investering i forskning, uddannelse og bæredygtighed".

Mads Øvlisen blå bog

Afgående bestyrelsesformand for Novo Nordisk, 66 år i dag. Født 9. marts 1940.1963: Gift med Lise Øvlisen, der er datter af tidligere Novo-direktør Knud Hallas-Møller.

1966: Jurist.

1972: MBA fra Stanford University, Californien. Ansættes i Novo Industri A/S.

1974-1980: Udnævnes til juridisk direktør i 1974. Bliver medlem af koncerndirektionen i Novo året efter og forfremmes til viceadm. direktør i 1980.

1981-2000: Tiltræder som Novo Industris adm. direktør. Fortsætter efter fusionen med Nordisk Gentofte som adm. direktør for Novo Nordisk A/S frem til 2000. Siden 2000 bestyrelsesformand. Samme år indtræder han i bestyrelsen for Novo Nordisk-fonden.

Bestyrelsesformand i Lego A/S siden 1996 samt i Det Kongelige Teater siden 2003. Er desuden adjungeret professor ved Institut for Interkulturel Kommunikation, Copenhagen Business School.

Kilde: Kraks Blå Bog

Sidst opdateret: Communications // 26/10/2012