Danmarksmestrene i produktivitet besøgte CBS

Som et led i CBS fokus på måling af værdikæders bidrag til kundeværdi og ”competitiveness” besøgte Danfoss og GN Resound CBS den 2. september.

Tirsdag, 2 september, 2014 - 11:30

Af Kim Sundtoft Hald, Ph.D. Lektor, Department of Operations Management, CBS

Tirsdag den 2. september 2014 var over 160 tilmeldt til en spændende eftermiddag i værdikædens navn med fokus på måling og forbedring af leveret kundeværdi. Fokusområdet er et led i CBS sats på at bidrage til Dansk erhvervslivs konkurrencedygtighed, og er et væsentligt projekt under CBS Competitiveness Platform.

Arrangementet, startede med et indlæg fra lektor og PhD Kim Sundtoft Hald, omkring måling og analyse af værdi og værdiskabelse i industrielle markeder. Han påviste vigtigheden af at måle værdi og undersøge hvor godt mennesker, afdelinger og virksomheder er i ’sync’ indbyrdes omkring deres opfattelse af værdibegrebet. Ligeledes blev der givet eksempler på hvordan værdi kan opgøres i Business to Business relationer.

Arrangementet have desuden indlæg fra to store danske virksomheder, Danfoss og GN Resound. Begge virksomheder har på overbevisende vis, vist nye veje til hvordan danske virksomheder kan arbejde med at forbedre kundeværdiskabelsen gennem værdikæden. Danfoss har gennem mange år formået at øge produktiviteten årligt med op til 10%, og GN Resound blev i 2013 kåret som vinder af den Danske Logistikpris.

Vice President Morten Knudsen og Admiral Søren Gotfredsen fra Danfoss underholdte med en gennemgang af, hvordan de sikrer best-in-class kundeservice og kundetilfredshed samtidig med at omkostningerne reduceres. Også penge bundet i varer var bragt signifikant ned. Danfoss har gennem en årrække anvendt en intern konsulentdivision, DBS, til at sikre effektivisering, standardisering og harmonisering af forretningsgange, IT systemer, politikker m.v. på tværs af virksomhedens forskellige forretningsenheder. Morten gav to interessante eksempler fra divisionen Danfoss Power Solutions på, hvordan man gennem en differentieret tilgang til kunder og produkter var lykkes med at levere kundetilpassede dele på bare 1 dag, trods små mængder og høje volumenudsving. Og færdigtilpassede modulære platformsløsninger på produkter med stor volumen og mindre udsving på bare 9 dage - trods en samlet gennemløbstid i produktionskæden på langt over 100 dage. Samtidig stort set ingen færdigvarer på lager og kun få dages produktion igang. Også råvare- og komponentlagrene lå inde med varer til kun få dages produktion. Imponerende resultater, når det tages i betragtning at der her er tale om en milliardforretning med produktion i alle verdensdele.

Thomas Stig Lundstrøm, Vice President Global Operations hos GN Resound gennemgik de tiltag, som virksomheden har gennemført over de seneste år og som i 2013 sikrede dem den danske ’Logistikpris’. I særdeleshed var det tre omfattende løsninger, som skabte den øgede kundeværdi: Forbedringer af gennemløbet i den kinesiske fabrik, således at man på bare 5 dage var i stand til at producere individuelle høreapparater tilpasset fx netop hr Lars Jørgensen i Nørre Snede. Anvendelse af 3D printere, 24 timers produktion, lean teknikker med mere var med til at sikre denne imponerende korte tid af et 100% kundetilpasset produkt. Samme-dag afsendelse af varer fra et konsolideret Europæisk lager i UK, og samme dag problem-afhjælpning eller alternativt afsendelse af nyt apparat af høreapparater afsendt til reparation inklusiv den personlig konfiguration tilbage til brugeren. 200 miollioner kr i årlig omkostningsreduktion, øget cashflow samt kraftigt stigende kundetilfredshed var nogle af de mest fremtrædende resultater af denne imponerende transformation af GN Resound. Hastighed synes at være et nøgleord til success – både i gennemførelsen af forandringerne og i den nye service, som kunderne tilbydes. Ikke underligt, at virksomheden vandt Logistikprisen i 2013.

 

Sidst opdateret: Competitiveness platform // 08/10/2019