Barrierer for Offentlig-Private Partnerskaber i Danmark

Mandag, 9 december, 2013 - 16:00 to 18:30

Mandag d. 9. december sætter CBS Public-Private Platform sammen med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fokus på barrierer for Offentlig-Private Partnerskaber (OPP) i Danmark. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udgiver snarligt en ny rapport om de barrierer, der hæmmer udviklingen af offentlige-private partnerskaber i Danmark, og denne lanceres til fyraftensseminaret. Seminaret indledes af et oplæg fra Ian Hawkesworth, der er OECD’s førende ekspert på OPP-området. Ian Hawkesworth vil præsentere de seneste erfaringer med OPP fra OECD’s perspektiv.

Rapport: Barrierer for OPP i Danmark

Rapporten kaster lys på de udfordringer, som danske kommuner og regioner har oplevet, når de indgår i et OPP. Antallet af OPP-projekter er steget over de sidste par år, men OPP modellen er stadig ikke anvendt i et stort omfang. Fordelene og udfordringerne ved OPP er blevet debatteret i flere år, men der er endnu ikke foretaget en grundig analyse af, hvorfor danske kommuner og regioner ikke er mere ivrige efter at engagere sig i flere OPP-projekter. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ønsker at tegne et billede af, hvad der faktisk afholder aktører fra at foretage OPP projekter i håb om, at denne viden kan bidrage til at nedbryde barrierer og gøre debatten omkring OPP i Danmark mere konkret og operationel.

Ian Hawkesworth

Ian Hawkesworth er OECD’s ekspert på OPP. Han er Head of Public-Private Partnerships and Capital Budgeting i afdelingen for budgetter og offentlige udgifter, OECD. Ian Hawkesworth er således også ansvarlig for udarbejdelsen af OECD’s anbefalinger til medlemslande ang. offentlig-private partnerskaber. Han organiserer desuden det stående Network of Senior PPP Officials, som er det eneste forum, hvor embedsmænd fra udviklede lande udveksler erfaringer om OPP. Han er ansvarlig for PPP Reviews af Rusland, Indonesien og Tunesien. Ian Hawkesworth har tidligere arbejdet som fuldmægtig og specialkonsulent i Finansministeriet i Danmark, hvor han koordinerede implementeringen af periodiseret budgettering, modernisering af regeringen og budgeteftersyn. Ian Hawkesworth har en kandidatgrad i komparativ politik fra London School of Economics og en kandidatgrad i Statskundskab og Økonomi fra Københavns Universitet. Derudover har han også været lektor ved Københavns Universitet i en årrække.

Program:

15.45-16.00: Dørene åbnes (kaffe/tea)

16.00-16.10: Velkommen ved Professor Christina Tvarnø fra Juridisk Institut, CBS

16.10-17.00: Oplæg af Ian Hawkesworth: ”Seneste erfaringer med OPP set fra OECD’s perspektiv”

17.00-18.00: Præsentation af rapport ”Barrierer for OPP ved kommuner og regioners bygge- og anlægsprojekter” ved Vicedirektør Hanne Kristensen, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

18.00-18.30: Netværk og vinreception

Kilevej 14A, 2000 Frederiksberg.

Lokale Ks.54 (stuen).

Nærmeste metro: Fasanvej Station

Organiseret af CBS Public-Private Platform

Tilmelding foregår inden den 4. december via:publicprivateplatform@cbs.dk.

Dette seminar er en del af platformens Public-Private Partnership clusters seminar-serie, der løber gennem efterår/vinter 2013. Tidligere gæster har blandt andre været Larry Blain og Thomas Ross.

Sidst opdateret: Public-Private Platform // 17/12/2017