ØRNEN, BJØRNEN OG DRAGEN – udfordringen fra Kina

Tirsdag, 21 juni, 2016 - 15:00 to 16:30

Abstract:
Stormagtskampen mellem USA, Rusland og Kina er for længst fløjtet i gang, og selvom vi i Danmark er langt fra fronten, så har det i globaliseringens tidsalder afgørende betydning for os alle, hvem der fører. Den nye bog ’Ørnen, bjørnen og dragen’ beskriver og analyserer de tre landes globale ståsted, indbyrdes relationer, dilemmaer og overvejelser. Kom til boglancering og mød de tre forfattere Christina Boutrup, Flemming Splidsboel og Anders Agner og få indblik i, hvordan det nye fremadstormende Kina udfordrer de etablerede stormagter.
’Ørnen, bjørnen og dragen’ udkommer på KONGRESSEN Forlag d. 16. juni og kan herefter downloades som e-bog på Kongressen.com.

Tilmeld Her

Program:

14.45: Registrering
15.00: Intro v/Carsten Boyer Thøgersen
15.05: Den kinesiske drage v/ Christina Boutrup
15.20: Den amerikanske ørn v/Anders Agner
15.35: Den russiske bjørn v/Flemming Splidsboel
15.50: Panel-discussion
16.30: Afslutning

Om forfatterne:
Christina Boutrup (f. 1976) er erhvervsjournalist og tidligere Asien-korrespondent for Berlingske med base i Kina. I 2011 udgav hun ’Kina Sweet & Sour – erfaringer fra danskere, der tør satse på Kina’, og i 2014 kom efterfølgeren ’Den røde løber – Kinas fremmarch i Europa’. Tidligere har hun været vært på Kina-programmer på DR2 og siden 2013 vært og tilrettelægger på det ugentlige radioprogram Kina Snak. Hun er desuden en flittigt benyttet analytiker, foredragsholder og ordstyrer.

Flemming Splidsboel Hansen(f. 1968) er seniorforsker på Dansk Institut for Internationale Studier og koordinator på forskningsområdet "International sikkerhed”. Tidligere har han været ansat i bl.a. forsvaret og på Københavns Universitet og beskæftiger sig i dag primært med Rusland og Ukraine. Han optræder ofte som ekspertkilde i medierne.

Anders Agner Pedersen (f. 1985) er uddannet journalist fra Danmarks Journalisthøjskole og New York State University med speciale i amerikansk politik. Han er til daglig redaktør på Kongressen.com og en af landets mest benyttede USA-analytikere i både tv og radio. Forfatter til en række bøger om amerikansk og dansk politik, heriblandt ’Kennedys Største Taler’, ’Glimt Af Amerika’ og senest ’FN – Vores Sidste, Bedste Håb.’

Deltagelse er gratis, men tilmeld dig venligst gennem linket herunder (deadline d. 20. juni).

Tilmeld Her