Kina og retsstatsprincipperne: Dansk-kinesisk samarbejde og udveksling af synspunkter inden for det juridiske område

Ved Jonas Bering Liisberg

Onsdag, 3 december, 2014 - 14:45 to 16:30

Sammenfatning:

I oktober 2014 aflagde chefen for Udenrigsministeriets Juridiske Tjeneste, ambassadør Jonas Bering Liisberg et besøg i Beijing, hvor han havde juridiske konsultationer med retschefen i det kinesiske udenrigsministerium inden for rammerne af det omfattende strategiske partnerskab mellem Danmark og Kina. (Se nærmere omtale nedenfor fra det kinesiske udenrigsministeriums hjemmeside.)

Jonas Bering Liisberg havde under besøget også samtaler med andre myndighedsrepræsentanter, samarbejdspartnere og forskere om Kinas aktuelle arbejde med retsstatsprincipperne, både udenrigspolitisk og indenrigspolitisk. Jonas Bering Liisberg vil på mødet berette om sine indtryk fra Beijing og perspektiverne i Kinas retsreformer og det dansk-kinesiske samarbejde på området.

Om taleren:

Jonas Bering Liisberg er juridisk kandidat fra Københavns Universitet og blev i 1995 ansat i Udenrigsministeriet. Var 1998 til 2000 udsendt på den danske ambassade i Beijing. Efter fire år i Bruxelles som Danmarks stedfortrædende fast repræsentant i EU blev han i 2013 udnævnt til sin nuværende stilling som chef for Udenrigsministeriets Juridiske Tjeneste i København. Jonas Bering Liisberg skrev i 1999 bogen ”Kinas retssystem og retsreformer – en introduktion” på Jurist- og Økonomforlagets Forlag.

Jonas Bering Liisberg taler under Chatham House Rules.

Fra det kinesiske Udenrigsministeriums hjemmeside: http://www.fmprc.gov.cn/mfa_eng/wjbxw/t1203207.shtml

Consultation Between Chinese and Danish Director-Generals of the Departments of Treaty and Law of the Ministries of Foreign Affairs Held in Beijing

2014/10/21

On October 20, 2014, the consultation between the Director-General of the Department of Treaty and Law of the Ministry of Foreign Affairs and his Danish counterpart was held in Beijing. The Chinese delegation was headed by Xu Hong, Director-General of the Department of Treaty and Law of the Ministry of Foreign Affairs, and composed of officials from the Department of Treaty and Law and the Department of European Affairs of the Ministry of Foreign Affairs. The Danish side was headed by Jonas Bering Liisberg, Under-Secretary of State for Legal Affairs of the Ministry of Foreign Affairs of Denmark (Director-General of the Department of Treaty and Law), and Ambassador of Denmark to China Friis Arne Petersen attended the consultation as a member of the delegation. Both sides exchanged views on issues in international law such as the North Pole, oceans, judicial cooperation, international humanitarian law and cyber governance.

The consultation proceeded in a candid and friendly atmosphere, and was practical, in-depth and fruitful. Both sides agreed that through strengthening communication and exchanges on issues in international law, both countries have deepened mutual understanding and enhanced cooperation and coordination, conducing to enhancing the bilateral comprehensive strategic partnership based on win-win cooperation. http://www.fmprc.gov.cn/mfa_eng/wjbxw/t1203207.shtml

Mødet efterfølges af en netværks reception. Tilmeld venligst på linket nedenfor. (Sidste frist for tilmelding er mandag den 1. december 2014):

Arrangeret af

Copenhagen Business Confucius Institute, CBS og Center for Retskulturelle Studier (Danish Forum For Chinese Law and Legal Culture) Københavns Universitet

Onsdag den 3. december 2014

14:45 – Registrering

15:00 – Velkomst ved Professor Dr. Jur & Phil. Ditlev Tamm

15:05 – Indtryk fra juridiske konsultationer i Beijing ved Jonas Bering Liisberg

15:35 – Q & A

16:30 – Reception

Sted

Anneks A, Det Juridiske Fakultet, Københavns Universitet, Studiegården, Studiestræde 6, 1455 København K.

Sign up