”Uddannelse er den bedste investering, man kan gøre sig. Den kan ingen tage fra dig”

Portræt: Anna Thomasson er ny uddannelsesdekan på CBS – men hvem er hun, og hvad vil hun?

20/09/2022

Anna Thomasson

Klokken er 1300, da jeg banker på døren ind til CBS’ nye uddannelsesdekan Anna Thomasson.

Jeg har hørt, hun har en baggrund i militæret, og der er det vigtigt at være præcis.

”Nu håber jeg ikke, jeg fanger dig midt i frokosten. Eller lunch. Frukost er jo morgenmad på svensk. Det kan være lidt forvirrende,” siger jeg kækt. Men det er Anna udmærket klar over.

”Jeg er vokset op på den svenske vestkyst, hvor der var mange danskere som holdt sommerferie. Så jeg lærte allerede som barn, at frokost er lunch på dansk,” siger hun med et smil.

Anna Thomasson har for få uger siden taget springet over Øresund og skiftet en stilling som vicedekan på Lunds Universitets School of Economics ud med jobbet som uddannelsesdekan på CBS.

Hvorfor gjorde du det?

"CBS er et meget anerkendt og spændende universitet. Men det som er godt, kan altid blive bedre. Visionen er, at vi skal fortsætte med at være i toppen af uddannelser, og vores studerende skal være eftertragtede. Men vi skal også blive bedre. Jeg kommer ikke for at forvalte men for at udvikle,” siger hun.

Et af de initiativer, som CBS fokuserer særligt på, hedder Nordic Nine. Et koncept om, at studerende på CBS skal tilegne sig ni særlige kompetencer, som vil gøre dem i stand til at bygge bro mellem erhvervslivet og samfundet og reflektere over nye løsninger.

Hvad tænker du om Nordic Nine som initiativ?

”Jeg synes, det er visionært på en meget tiltalende måde. Det er i universitetets ånd ikke bare at forstå et snævert fagfelt men at forstå helheden. Især den kritiske tænkning er vigtig for vores demokrati. Det har altid været i universitets ånd, og det skal vi holde liv i. Vi har et meget stort ansvar, for mange på vores uddannelser kommer til at have lederjobs i fremtiden.”

Lærte sig selv at kende i militæret

Anna Thomasson er 45 år og kommer fra Lund, hvor hun startede sin forskerkarriere med en ph.d. på Lunds Universitet om udvikling i offentlige sektorer. Senere blev hun lektor og vicedekan og nu altså uddannelsesdekan på CBS.

Men spoler vi endnu længere tilbage – til 1997 for at være præcis, så valgte hun også at udføre værnepligt i det svenske militær i en alder af 20 år, selvom det ikke dengang var obligatorisk for kvinder. Her ville hun bevise overfor sig selv, at hun kunne klare det og samtidig vise samfundet, at kvinder kan tilføje militæret vigtig værdi.

Hvad lærte du i militæret, som du har taget med dig efterfølgende?

Den vigtigste indsigt var, at man kan gøre mere, end man tror. Når man når til det punkt, hvor man virkelig ikke orker mere, så kan man faktisk godt presse sig selv mere. Det er rigtig godt at kende sig selv på den måde.

Drevet af at tænde menneskers engagement

Det leder os langsomt videre til værdien af uddannelse, og som uddannelsesdekan har Anna Thomasson naturligvis også en opfattelse af uddannelse som noget helt særligt:

”Uddannelse er den bedste investering, man kan gøre sig, fordi ingen kan tage den fra dig. Det fortalte en af mine undervisere, da jeg selv var studerende. Og det har jeg taget til mig. Derfor er vores arbejde her på CBS også så vigtigt. Vi arbejder i sidste ende med de studerendes fremtidige muligheder.”

Læring og engagement har været en gennemgående interesse i Anna Thomassons forskning og karriere, og stiller man det helt store spørgsmål:

Hvad driver dig?

”Jeg har altid interesseret mig for, hvordan mennesker og især mennesker i samlet flok, organisationer, fungerer. Indenfor Naturvidenskab er der ofte tydelige regler og lovmæssigheder, men mennesker og organisationer er mere uforudsigelige. Det kræver, at man tænker rigtig meget over, hvad forskellige mennesker har brug for, og hvad der er den rette vej frem. Vi er alle forskellige, og det er forskelligt, hvad der engagerer os. Det gør det spændende at arbejde med uddannelse og udviklingskvalitet – for man arbejder i virkeligheden med alt muligt på én gang. Det er den her problemløsning, der driver mig,” siger hun.

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 11/07/2023