CBS appoints Professor Mary Uhl-Bien as Honorary Doctor

Mary Uhl-Bien, Chaired professor of Leadership at Neeley School of Business, Texas Christian University, and one of the most influential scholars in contemporary leadership studies has been bestowed an honorary doctorate at CBS.

16/03/2023

Mary Bin-Uhl

Mary Uhl-Bien ved tiltrædelsesforelæsningen. Foto: Marianne Bom

I Danmark er et æresdoktorat den højeste udmærkelse, et universitet kan tildele en forsker. Mary Uhl-Biens forskning i kompleks ledelsesteori, relationel ledelse og følgeskab er publiceret i internationale toptidsskrifter. Hun har været med til at grundlægge Network of Leadership Scholars inden for Academy of Management (AOM) og har været formand for AOM's Organizational Behaviour Division.

Mary Uhl-Bien har i over 8 år samarbejdet med ledelsesforskere fra Institut for Ledelse, Samfund og Kommunikation (MSC) på CBS og vil også i fremtiden understøtte og inspirere CBS’ strategiske indsatser ved at udvikle forskning og undervisning i regi af CBS’ Leadership-indsatsområde, hvori instituttet også er dybt involveret.

Særligt styrker hendes banebrydende forskning inden for kompleks ledelse MSC og CBS i at skabe forbindelse mellem ledelsesforskning og systemændringer, bæredygtighed, grøn omstilling og de store samfundsudfordringer.

Ved udnævnelsen holdt Mary Uhl-Bien også sin tiltrædelsesforelæsning, hvor hun talte om kompleksitet ud fra et perspektiv om, hvordan man aktiverer tilpasningsprocessen hos mennesker og i organisationer

Hun forklarede, hvordan kompleksitet og tilpasningsprocessen adskiller sig fra den traditionelle forståelse af lederskab og følgeskab, og at kompleksitet skal ses som en mulighed og ikke en krise. Det kan hjælpe mennesker – ikke kun med at overleve, men også trives i kompleksitet.

“Jeg er virkelig taknemmelig for den ære, som Copenhagen Business School viser mig. CBS har en særlig plads i mit hjerte på grund af de fantastiske kolleger og det faglige fællesskab, jeg har fået her. Samarbejdet med forskere som fx Eric Guthey på Institut for Ledelse, Samfund og Kommunikation og støtten fra Otto Mønsteds Fond har været afgørende i at styrke forskning inden for kompleks ledelse. Med æresdoktoratet og tilknytningen til instituttet kan jeg fortsætte med at udvikle samarbejdet med CBS til gavn for den teoretiske såvel som den praktiske forståelse af kompleks ledelse og sætte begrebet ind i nye kontekster,” siger Mary Uhl-Bien.

Læs mere om professor Mary Uhl-Bien

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 25/01/2024