How to Take Notes

CBS Library's writing consultant Thomas Basbøll gives study advice in a series of 5 short articles.

20/11/2019

Student taking notes

Der er mange gode grunde til at læse, men universitetsstuderende har mindst to centrale grunde. Den første er at lære om verden, hvordan den virker og hvad der sker. Den anden er at blive bekendt med litteraturen. Hvem har skrevet den og hvornår skrev de det? Det er en god ide at lade dine noter afspejle disse to forskellige mål.

Nogle af dine noter skal holde styr på, hvordan din viden vokser. De skal fortælle dig, hvad du har lært om en bestemt slags organisationsstruktur, ledelsesrutine, regnskabspraksis eller markedsføringsstrategi. Du skal have et sæt noter, der løbende bliver opdateret med din forståelse af ”sandheden”.

Du bør medtage referencer til tekster, der understøtter din opfattelse. En del af det at vide noget er at vide, hvor man fik sin viden fra. Men disse noter handler ikke primært om teksten du har læst – de handler om verden. De er en måde at holde styr på det du ved – dine sande, begrundede meninger.

Nogle af dine noter skal på den anden side opsummere de tekster du har læst, uanset hvad du har lært af dem. Du bør have disse noter selv for tekster, du er uenig med, for eksempel tekster der ikke har overbevist dig om at se verden på en bestemt måde.  Dette er tekster, du er forpligtet til at være opmærksom på, og ideer du skal kende til som et vidende menneske indenfor dit felt. Disse noter vil danne baggrund for din kritiske stillingtagen og vil selvfølgelig hjælpe dig i din eksamensforberedelse.

Jeg siger ikke noget definitivt om, hvordan noterne bør organiseres side for side. Men jeg vil foreslå, at du holder dine noter til din læring (struktureret efter emne) og dine noter til læsning (struktureret efter tekst) adskilt. De fleste studerende tager noter elektronisk og bruger en eller anden form for mappesystem. Den metode kan anbefales, fordi det er nemt at søge i. Faktisk kan software som NVivo og Mendeley hjælpe dig med at organisere dine noter. Vi tilbyder kurser i dem hele semestret.

Andre artikler i serien

Sidst opdateret: CBS Library // 20/11/2019