How to Prepare for an Oral Exam

CBS Library's writing consultant Thomas Basbøll gives study advice in a series of 5 short articles.

20/11/2019

Student grinding her teeth

Du bliver nok ikke overrasket, som Molières Højadelige Borgermand var, over at opdage, at du har talt i prosa hele livet. Men ved du også, at den bedste måde at forberede sig til mundtlig eksamen er at skrive en god, klar tekst om emnet? Og det har du jo ofte allerede gjort, da eksamen tit er baseret på en skriftlig opgave. Hvis du griber den rigtigt an, kan skriveprocessen være en måde at øve dig på at præsentere dit stof.

Husk, at det at være ”vidende” om noget på et universitet handler om at kunne danne sig en mening om det, tale intelligent om det og at kunne skrive et velformet prosaafsnit om det.  Det drejer sig ikke om at være påståelig, men om at være velartikuleret. Ikke blot overbevist, men også overbevisende. Hvis du har skrevet afsnit, der bevidst understøtter, uddyber eller forsvarer dine meninger, har du et godt grundlag til en samtale med andre vidende mennesker. Nogle af dem vil du møde ved eksamensbordet.

Hvis dine afsnit indeholder tydelige og præcise ”nøglesætninger”, der fremstiller dine meninger, så kan en simpel liste over disse sætninger vise dig, hvad du kommer til at tale om til din eksamen.

Du kan tænke over:

• Hvilke gode spørgsmål kan man stille til disse påstande? (Og hvilke er dårlige spørgsmål, som jeg skal forsøge at styre samtalen væk fra?)
  • Er der humor i det jeg fremlægger? (Vil der være lejlighed til at være vittig? Er der risiko for, at jeg gør mig selv til grin?)
  • Er der nogle politisk følsomme emner, som jeg skal bekymre mig om? (Er der risiko for at provokere og støde mine eksaminatorer? Hvis ja, er det så risikoen værd? Hvordan kan jeg undgå det?

Spørg så dig selv, hvilke påstande der er de vigtigste. Vær sikker på at du fremhæver disse i starten af din præsentation. Husk at de kun er toppen af isbjerget, og at du leverer samtalepunkter til dine eksaminatorer.

Forbered dig på deres spørgsmål, og hvor de kan føre hen. De prøver at få øje på, hvad du ved. Antag at de, efter du har forladt lokalet, ønsker at give dig en god karakter og at de leder efter argumenter for at give dig det. Hjælp dem ved at planlægge et antal mulige samtaleemner, som afslører det du ved, og sæt dig så for at få nogle af dem til at ske.

Interesseret i mere?

Læs mere på min blog som hedder Inframethodology

Andre artikler i serien

Sidst opdateret: CBS Library // 20/11/2019