Forbrugertrends og fremtidsforskning
36% køber snacks 3 eller flere dage om ugen, 49% kan godt lide at skille sig ud fra andre og single husholdninger vil være den hurtigst voksende i 2030. [Passport, Euromonitor]
Trends og tendenser
At købe sig tid, personalisering, eller ændrede familiemønstre er bare nogle af de trends, du kan læse om i databasen Passport fra Euromonitor. Den har et helt afsnit om Megatrends, som falder i flere forskellige kategorier som f.eks. Shifting Market Frontiers, Ethical Living, Connected Consumers.
På Passports startside finder du en genvej til Megatrends. Du kan også lave en søgning på ”Megatrends 2017” og få en visuel præsentation af aktuelle trends. Det er der, de tre nævnte trends er fundet. Eller søg blot på trends og se en lang række spændende trendrapporter om alt fra ”Eight Pet Care Trends for 2018” til ”Alcoholic Drinks: 7 trends for 2018”.
Passport har primært fokus på forbrugsvarer og indeholder meget mere end trends.
World Advertising Resource Center (WARC) er et videncenter om reklame, branding, marketing og forbrugere. Sektionen om tendenser indeholder både rapporter fra Euromonitor med data, der ikke er tilgængelige via Passport-abonnementet, og fra andre udbydere. Nogle af deres seneste rapporter handler om The Social ”clean-up”, Consumer Health og Consumer Income to 2030. WARC indeholder, ud over trendanalyser, artikler og cases om alt inden for reklame og markedsføring af forbrugsvarer til forbrugere men også lidt B2B.
Fremtidsforskning og trends
De danske publikationer om fremtidsforskning "Tid & Tendenser" og "Scenario" kan lånes på CBS Bibliotek - de står på 2. sal i tidsskriftsamlingen. Her kan du finde mange spændende artikler om alt muligt, man ikke havde forestillet sig! Du kan også få adgang til hjemmesiderne, hvis du besøger CBS Bibliotek. Der skal nemlig bruges password og det kan bibliotekarerne hjælpe med.
Det internationale tidsskrift "Futures" udgiver også fremtidsanalyser og scenarier. Noget af det nyeste fra Futures er artiklerne: European Union in the World 2025 – Scenarios for the EU relationships with neighbours and strategic partners eller Taking the fiction out of science fiction: (Self-aware) robots and what they mean for society, retailers and marketers.
"Futures" er tilgængelig for CBS-studerende og ansatte både udenfor og på CBS. Andre brugere kan benytte det på CBS Bibliotek Solbjerg Plads.
Links til databaser og tidsskrifter
Link til Passport
Link til World Advertising Resource Center
Link til Tid & Tendenser (kræver fremmøde på CBS Bibliotek)
Link til Scenario (kræver fremmøde på CBS Bibliotek)
Link til Futures