EU – de vigtigste kilder

Få en kort introduktion til nogle af de mest centrale kilder fra og om den europæiske union.

29/07/2015

EU flag

Hvis du leder efter litteratur, information eller dokumenter om EU, kan du finde og benytte en række databaser via CBS Bibliotek.

Her kommer en kort præsentation af de central kilder.

Officielle dokumenter i EUR-lex

EUR-lex er den central kilde til at finde officielle dokumenter fra EU så som EU-lovgivning (traktater, direktiver, resolutioner mv.)og retspraksis samt Den Europæiske Unions Tidende fra 1952 og fremefter.

Litteratur i ECLAS

ECLAS er Europa-kommissionens biblioteks søgesystem. Bibliotekskataloget indeholder et væld af bøger samt artikler fra mere end 200 tidsskrifter fra kommercielle forlag. Indholdet er på alle EU-sprog dog primært engelsk, tysk og fransk.

Statistik i Eurostat

Eurostat er EU officielle statistikbureau. Dets opgave er at levere sammenlignelig statistik om Europas regioner og lande. Et godt sted at starte er Statistics Explained, som forklarer hvad statistikkerne indeholder og hvilke kilder der er relevante.

Information om specifikke emner

ESO (European Sources Online) indeholder information om EU’s institutioner og aktiviteter. Særligt siderne de kalder Information Guides er nyttige. De linker til oversigter over relevante kilder og organisationer indenfor en lang række specifikke emner som for eksempel Energy policy, European Economic Data eller Euroscepticism.
På EU’s officielle hjemmeside finder du EU efter emne – en andet godt sted at finde information om specifikke emner

Den danske vinkel fra EU-Oplysningen

Hos EU-Oplysningen finder du en præsentation af det danske forhold til EU og et væld af oplysninger om EU-spørgsmål i Folketinget. Du finder også dokumenter fra Europaudvalget, som spiller en central rolle.  Før en dansk minister tager til Bruxelles for at træffe beslutninger på Ministerrådet, vil han eller hun mødes Europaudvalget for at få mandat til forhandling. Du finder alle dokumenter i forbindelse med Folketinget og EU under overskriften "Dokumenter".

Adgang

Find databaserne og hjemmesiderne på CBS Biblioteks databaseoversigt i emnet EU.
Som CBS-studerende eller – ansat er der adgang til det hele uanset hvor du befinder dig.

Se en mere detaljeret introduktion til EU-kilder i CBS Biblioteks LibGuides

Sidst opdateret: CBS Library // 29/07/2015