Love Suits Everyone – CBS til Copenhagen Pride 2017

CBS’ første institutionelle deltagelse i Copenhagen Pride fik stor tilslutning. Cirka 350 CBS’ere – forskere, administrativt personale, studerende og alumner – gik med i selve optoget, og CBS’ere blandt publikum, der så Pride feste forbi, leverede stor opbakning og stolthed over CBS.

04/09/2017

CBS attended Copenhagen Pride for the first time in 2017 as part of the centenary celebrations.
Photo: Diana Contini/CBS Wire

- Det var et brag af en dag. Jeg har aldrig været til et CBS-arrangement, der bragte deltagerne sammen på tværs af alle skel fra dekaner og institutledere over kantinepersonale til studerende på den måde – alle glade og stolte af at være CBS’ere.

Sådan beskriver lektor Sara Louise Muhr, der blandt andet forsker i Identity og Diversity Management på Institut for Organization, er medlem af CBS’ Council for Diversity and Inclusion (CDI) og ankerperson for CBS’ første deltagelse i Copenhagen Pride søndag den 19. august og fortsætter:

- Jeg mødte blandt mange andre to helt nye studerende, der fortalte mig, at CBS’ deltagelse i Pride betød alverden for deres studiestart. Og CBS-ansatte, der ikke er del af CBS’ LGBT-miljø, men som bare var kommet for at se Pride gå forbi, kom op til mig og sagde, at vi gjorde dem stolte af at være CBS’ere. Det var stort!

Professor and former CBS Dean of Research Alan Irwin and Associate Professor and CBS Pride-organiser Sara Louise Muhr at Copenhagen Pride 2017.
Photo: Ana Maria Munar

350 opvakte CBS’ere i alle regnbuens farver

Allerede kl. 10 havde de første CBS’ere samlet sig ved CBS’ lastbil bag Frederiksberg Rådhus. CBS Pride-teamet, der stod bag CBS’ deltagelse, og de forhåndstilmeldte volontører havde derfor mere end rigeligt med hjælpere til at pynte paradevognen med bannere og balloner og andre praktiske gøremål.

Kl. 11 var der rigtig mange CBS’ere, kl. 12 var der decideret proppet, og kl. 12.45 løb CBS Pride-teamet tør for de i alt 140 regnbueslips og butterflys samt 250 t-shirts med CBS’ ’Love Suits Everyone’ slogan. Dermed var deltagerantallet oppe på mindst 350 CBS’ere – en noget større succes end forventet.

Paradevognen med Mr. & Mrs. CBS i drag – studerende Karla Egholm og Finn Ferjá, a.k.a. ’Miss Boogie’ – og de cirka 350 deltagende CBS’ere kom først i gang med Pride-optoget ved 15-tiden. Endelig kunne de marchere og danse – mange i tårnhøje hæle – den 3,3 kilometer lange rute ad Frederiksberg Allé og Vesterbrogade for til sidst at nå frem til kæmpefesten på Rådhuspladsen i spredt uorden.

Mr. & Mrs. CBS in drag – CBS students Karla Egholm and Finn Ferjá aka ‘Miss Boogie’ – at Copenhagen Pride 2017.
Photo: Jacobo Ramirez

Diversitet og rummelighed vigtige CBS mærkesager

- At CBS skulle deltage i Pride har været på agendaen længe, så vi besluttede, at nu – her i CBS’ 100-års jubilæum – skulle det være. Det er vigtigt for CBS både som arbejdsplads og som studiemiljø for over 20.000 studerende ikke bare at arbejde med at udvide vores rummelighed, men også at sende et klart signal om, at vi gør det. Det er rigtig vigtigt for rigtig mange af vores studerende, siger Sara Louise Muhr og påpeger:

- Stedse flere unge mennesker i dag springer ud som queer tidligere og tidligere, men rammer så institutionernes krav i forhold til at få adgang til at realisere deres professionelle talent og kompetencer. Hvis ikke CBS som universitet beskæftiger sig med problemstillinger, der er så personligt vigtige for så mange mennesker, ville vi mangle relevans i forhold til virkeligheden. Her er det ikke nok at forske inden for køn, kultur og seksualitet på arbejdsmarkedet, vi skal også tydeligt markere, hvor vi står i forhold til diversitet og rummelighed.

Photo: Diana Contini/CBS Wire

Rektor ærgerlig over ikke at gå forrest

CBS’ officielle opbakning til deltagelsen i Pride var klar og kontant: Direktionen støttede med et budget på 70.000 kr. Dertil spyttede 8 ud af CBS’ 14 institutter 5.000 kr. i bøssen hver. CBS’ rektor var dog lidt skuffet over dagen, eller rettere datoen. Han ville nemlig gerne også have støttet mere personligt og direkte:

- Jeg er faktisk en lille smule ærgerlig over Pride i år. Den blev nemlig lagt netop på en dag, hvor jeg ikke kunne undslå mig et andet arrangement. Sidste år havde jeg ellers bebudet, at jeg ikke bare gerne ville gå med i CBS’ første Pride-optog her i 100-års jubilæet, men at jeg gerne ville gå forrest. Det sender nemlig et meget vigtigt signal om CBS’ standpunkter omkring diversitet, siger rektor Per Holten-Andersen og uddyber:

- Diversitet er meget mere end mand/kvinde eller seksualitet eller endda kønsidentifikation, det er hele paletten af personlige eksistentielle variationer. Så længe man udfolder disse under hensyn til sine medmennesker, er og skal det være en menneskeret samtidig at kunne udfolde sit fulde potentiale. Det er der alt for mange, der faktisk ikke får lov til... der bliver holdt udenfor, og det må ikke ske. Sådan noget må og skal CBS klart og tydeligt vise sit standpunkt om.

Photo: Sara Louise Muhr

That's all from CBS at Copenhagen Pride 2017 - see you in 2018.
Photo: Jacobo Ramirez

Sidst opdateret: Alumni // 20/10/2021