Med egne ord – Marc Skriver-Bayer, toptalent i Q8

På ti år er Marc Skriver-Bayer gået fra at være kontorelev til at være PA for den administrerede direktør i Q8. Straks, han havde afleveret sin HD-hovedopgave, blev han som 25-årig prikket til at være Chief Controller for OK-Q8 i Sverige med ledelsesansvar for et controller team, og i april blev han udvalgt som en af Berlingskes Talent 100-profiler.

10/09/2018

Marc Skriver-Bayer - Q8 top-talent

Hvordan var du som studerende på CBS?

Jeg var aktiv og utrolig mødepligtig. Jeg læste HD, hvor man bliver nødt til at prioritere sin tid stramt, og jeg lærte hurtigt, at jeg udviklede mig bedst ved aktiv deltagelse i undervisningen. Derudover var jeg social og forsøgte at snakke med alle på holdet og lære dem at kende. Gruppearbejdet blev også dyrket i høj grad, specielt i perioder med større opgaver. Her synes jeg, det var utrolig vigtigt, at vi huskede at løfte blikket fra computeren og have det sjovt.

Hvordan fik du dit første job, efter du blev færdig på CBS?

Jeg havde knapt afleveret min hovedopgave til CBS, da vores CFO ringede og ville høre, om jeg var klar til at overtage vores controller team i Stockholm. Uden HD’en var jeg aldrig, specielt ikke som 25-årig, blevet tilbudt at skulle styre og formidle vores økonomiske rapportering for en skandinavisk virksomhed med 35 milliarder i omsætning. Pludselig havde jeg personaleansvar for en gruppe svenskere med et enormt ansvar og månedlige præsentationer til direktionen – det var både fedt og skræmmende.

Hvilke øjeblikke i din karriere har været de vigtigste for dig - og hvorfor?

Jeg har været heldig at komme ind som elev i en virksomhed som Q8 efter min HHX – en virksomhed, der dyrkede elev-kulturen, og en organisation der var gearet til at give den nødvendige støtte. Her har jeg været beriget af nogle gode chefer og kollegaer tilsat et skræddersyet uddannelsesprogram, der har givet mig forudsætningerne for kunne vokse med opgaven. Nu er jeg 29 år og fejrer mit 10-års jubilæum. Det kunne jeg ikke havde forestillet mig, da jeg som 19-årig med næsten færdigudviklede frontallapper kom til jobsamtale.

Dertil er de løbende succeser utrolig betydningsfulde. Først oplever man at få til opgave at præsentere noget for sin afdeling, så et større forum, så for sin direktør, så for direktionen, så for hele virksomheden og bestyrelsen. Den gradvise stigning og følelse af ’her kan jeg godt spille med’ har været fantastisk. Så den stabile kurve opad har været mere betydningsfuldt end et enkelt øjeblik.

En vigtig periode var også, da min daværende chef tog på orlov i tre måneder, mens vi skulle lave budgettet for det kommende år. Jeg mindes de tre måneder som komplet kaos, mange arbejdstimer og utrolig lærerigt. Jeg blev nødt til at steppe op, løfte mit eget niveau og finde ud af, hvordan man gjorde de mange komplekse tal til en simpel og forståelig storyline. Jeg mindes fortsat de forvirrede blikket fra ledergruppen, da vi havde præsenteret første udkast. Og selvfølgelig lykkedes det i sidste ende.

Anerkendelse for den stabile performance kom også i foråret, hvor jeg blev udvalgt af Berlingske Business som et af ’Danmarks 100 største erhvervstalenter’. Det var en fed og urealistisk følelse.

Hvad er den vigtigste erfaring, du fik på CBS, som du stadig bruger i dit daglige arbejdsliv?

At de teoretiske modeller, man bliver undervist i, er utrolig gode som diskussionsoplæg på arbejdspladsen og til at gøre en kompleks verden mere simpel. Dertil lærte jeg meget om kommunikation, og at diversitet giver en enorm værdi.

Har du beholdt en relation til CBS, siden du blev færdig?

Ja, jeg har været gæsteforelæser en enkelt gang. Dertil skal jeg være en del af CBS' Mentor Programme i år. Personligt har jeg også forsøgt at holde kontakten med min studiegruppe fra både HD 1. del & HD 2. del.

Sidst opdateret: Alumni // 20/10/2021