Med egne ord – Bastian Külzer, medstifter af Kader

Et stærkt netværk er en nøglesten for Bastian Külzer. Det er vigtigt, uanset om du er studerende, en del af CBS Business Mentor Programme eller hvis du, ligesom Bastian, starter din egen virksomhed i Berlin. Han har en cand.merc. i Innovation Management and Business Development fra CBS og har arbejdet for adskillige start-ups inden for kunstig intelligens.

19/12/2019

Bastian Külzer

Med egne ord – Bastian Külzer, medstifter af Kader

Bastian har en cand.merc. i Innovation Management and Business Development fra CBS. Han har arbejdet for adskillige start-ups der arbejder med kunstig intelligens, og i dag er han medstifter af virksomheden Kader.

Hvordan var du som studerende på CBS?

I 2016 flyttede jeg til Danmark for at læse min cand.merc. i Management of Innovation and Business Development på CBS. Jeg fulgte 90/10-reglen, hvilket gav mig rigelig tid til at rejse til forskellige lande med fantastiske mennesker, som jeg mødte på studiet.

Igennem min tid på CBS var jeg en ret struktureret person: Jeg downloadede alle mine fremtidige mål og information i mange Excel-ark, og er så nysgerrig på processen i at skabe mening med det hele.

Et af mine primære mål på studiet var at udvide mit professionelle og private netværk. Som en del af et studenternetværk for innovation og strategi, kaldet NIMS, prøvede jeg kræfter af med forskellige måder at lede teams gennem delt lederskab. Jeg ledede teamet med målet om at skabe et stærkt og voksende netværk. Det var interessant at se vigtigheden af at skabe et stærkt tilhørsforhold i teamet.

Derudover var vi et team af tre studerende, der repræsenterede CBS i Warsaw Negotiation Competition i Polen. Det udfordrerede os i forskellige forhandlingsscenarier over for teams fra Kina, USA og Frankrig. Hvert team havde en forskellig forhandlingsstil med fordele og ulemper. Alt fra at være modstander af at indgå kompromiser til teams, som blevet drevet af ren harmoni.

Hvordan fik du dit første job, efter du blev færdig på CBS?

Jeg flyttede til Berlin for at få mit første job, fordi der er mange start-ups der arbejder med kunstig intelligens. Jeg deltog i Berlin Talent Conference, hvor jeg mødte Leverton, som er en platform baseret på kunstig intelligens til data udtræk og kontrakt-analyse. Jeg startede som Sales Executive (salgsleder) ved Leverton. Talentkonferencen gjorde det ret nemt at finde et job, fordi de første jobinterviews fandt sted under konferencen.

Hvilke øjeblikke i din karriere har været de vigtigste for dig, og hvorfor?

Skiftet fra Sales Executive til medstifter. Arbejdet i flere start-up virksomheder, hvor jeg arbejdede sammen med fremragende mennesker, og samtidig det at kickstarte en stejl læringskurve fordi jeg skulle tilpasse mig og eksekvere i miljøer, hvor det gik stærkt.

Men det er stadig ikke sammenligneligt med at starte din egen virksomhed. Følelsen af ansvar og være i kontrol til at træffe dine egne beslutninger. Du sammensætter og optimerer selv din dag. Det efterlader ikke megen fritid fordi al tiden går med at arbejde i din virksomhed. Ydermere, så ser du også de direkte påvirkninger af dine handlinger.

Der er en vis risiko forbundet med at stifte Kader, men den daglige belønning i form af et højt energiniveau og glæde gør det det hele værd.

Hvad er den vigtigste erfaring du fik på CBS, som du stadigvæk bruger i dit arbejde?

CBS gør et godt stykke arbejde med reflekterende undervisning over koncepter og teorier. Med andre ord, det at forstå konteksterne af ledelsesværktøjer og reflektere over og forstå hvorfor og hvordan de bruges.

Denne måde at tænke på følger mig dagligt i arbejdet med at konceptualisere og eksekvere i forskellige områder af opbygningen af en virksomhed – om det er en strategi, produktudvikling eller markedsføring.

Lige så vigtigt er det, at CBS fremmer et godt netværk. Det at have kompetente sparringspartnere, jeg kan stole på, er uvurderligt. Det hjælper mig til at få min virksomhed til at lykkes.

Har du beholdt en relation til CBS siden du blev færdig?

Ja, jeg var mentor på CBS Business Mentor Programme fra 2018 til 2019. Her havde jeg fornøjelsen af at have Ove Munch Ovesen, som støtter mentorprogrammet som senior advisor, som min vejleder.

Sidst opdateret: Alumni // 19/12/2019