Dansk medie følger studerende i et år

Berlingske følger det næste år CBS-studerende fra talentprogrammet GLOBE tæt med reportager og dagbøger.

08/11/2013

Copenhagen Business Schools (CBS) internationale talentprogram GLOBE får det næste år følgeskab af det landsdækkende dagblad Berlingske. Avisens karrieretillæg vil en gang om måneden besøge uddannelsen og seks studerende fra Danmark, USA og Hong Kong og give indsigt i, hvordan nogle af fremtidens topledere formes. Det siger journalist og tovholder på serien, Frederik M. Juel, fra Berlingske.

- Vi vil med serien se på, hvordan unge bliver gearet til et stigende globaliseret arbejdsmarked, hvor de nationale grænser viskes ud. Det er et talentprogram med nogle af de dygtigste studerende på en internationaliseret uddannelse. Vi vil give indsigt i, hvad det i bund og grund er, de lærer, som forbereder dem til topposter i erhvervslivet, siger Frederik M. Juel.

54 studerende fra 3 universiteter
CBS fostrer topledere på alle studier, men særligt talentprogrammerne Engage og GLOBE er målrettet de bedste studerende. GLOBEstår for Global Learning Opportunities In Business Education og det er ottende gang et nyt hold af studerende begynder på Globe. I år deltager 54 studerende på programmet. Over halvandet år og i et samarbejde mellem Copenhagen Business School, Chinese University of Hong Kong og University of North Carolina får de studerende med undervisning på tre kontinenter indsigt i globale forretningsstrategier.

En af de seks studerende, som begyndte i sommer er Jakob Fredsgaard Simonsen. Han er med i en kommunikationsgruppe på studiet, som har været med til at etablere samarbejdet med Berlingske.

- Vi vil først og fremmest give et indtryk af, hvilket program GLOBE er og give flere lyst til at læse International Business på CBS, som giver mulighed for at komme ind på uddannelsen, siger han og tilføjer:

- GLOBE-programmet prøver at lære studerende i en relativ ung alder vigtighed af at samarbejde på kryds og tværs af kulturer og nationalitet. Jeg håber programmet og Berlingskes dækning kan være med til at vise, hvordan vi forberedes til at operere  i en globaliseret verden og at det inspirerer andre universiteter i Danmark til at gøre det samme fx på studier som jura og medicin, siger Jakob Simonsen.

Nyt afsnit hver måned
Det første afsnit i artikelserien blev bragt forleden med portrætter af de seks protagonister. Bortset fra i sommerferien kan læsere af Berlingske én gang om måneden åbne avisen og få et nyt kapitel frem til forløbets afslutning i december.

- Alle læserne får forhåbentlig en god læseoplevelse ved at følge med i serien og de erhvervsinteresserede kan få inspiration fra udlandet og fra de danskere, som prøver kræfterne af internationalt, siger journalist Frederik M. Juel fra Berlingske.

For flere oplysninger om uddannelsen kontakt lektor og programleder Martin Jes Iversen, email mi.mpp@cbs.dk eller CBS’ pressekontakt.

Hvad er GLOBE?
Globe er et program for bachelorstuderende. Studerende optaget på International Business på CBS kan ansøge om optagelse på GLOBE-programmet, som løber fra 3.- til 5.-semester. På det seneste hold, som er det 8. hold på GLOBE, er 18 studerende fra CBS optaget sammen med det samme antal studerende fra de øvrige partneruniversiteter, i alt 54 talenter. Holdet er et semester ad gangen på CBS, Hong Kong University og University of North Carolina. De studerende læser, arbejder og bor sammen i de 18 måneder.

Sidst opdateret: Communications // 25/01/2024