Æggeur og Skype – nyt mentornetværk hjælper FLØK-studerende

For første gang har kandidatstuderende på Erhvervsøkonomi og Filosofi på CBS haft mulighed for at få en mentor. Ideen kommer fra en af de studerende og er blevet til i samarbejde med CBS Alumni.

23/06/2015

Af: Jakob Vesterager

Hvad gør man, hvis man i en periode har svært ved at nå at læse alle tekster på sit studie? Eller hvad hvis man har orlov fra studierne og pludselig har fået en lederstilling i en startup-virksomhed i Kuala Lumpur, og en medarbejder ikke præsterer godt nok?

Hvis man er medlem af Erhvervsøkonomi og Filosofi (FLØK) mentorprogram, så spørger man sin mentor til råds. Mentornetværket har lige afsluttet sit første år, og det er startet af Anders Møller, der selv er ved at skrive sit speciale på FLØK. Filosofi og Økonomi er et såkaldt kombinationsstudie, der forbinder økonomi og filosofi.

- Jeg satte gang i det her, fordi jeg kunne mærke et behov hos mig selv og mine medstuderende for at vide, hvad vi kunne bruge de her meget flyvske kompetencer til, når vi skal ud og finde job, siger Anders Møller.

Derfor satte han sidste forår gang i mentornetværket i samarbejde med FLØK og CBS Alumni, hvor tidligere FLØK-studerende har meldt sig som mentorer. Forløbet har budt på et kickoff-arrangement, en inspirationsbog om mentor-samarbejdet og nogle brede rammer, som mentorparrene blev anbefalet at holde sig indenfor.

Æggeuret
Hanna H. Salameh er en af de 13 FLØK-studerende, der har sagt ja til tilbuddet om at have en mentor. Hun mangler et år af sin kandidat fra FLØK og har haft FLØK-alumnen Josefine Kampmann, der er konsulent ved PA Consulting Group, som mentor.

Hanna H. Salameh har brugt sin mentor til at få et andet perspektiv på sin uddannelse og en større ro i forhold til at prioritere i studiet. Og så har hun fået et helt konkret råd, der hjalp på læsetræthed.

- I en periode fik jeg ikke læst helt godt nok før undervisningen. Så gav min mentor mig et råd om at sætte et æggeur til tyve minutter og læse i den tid og så stoppe uden dårlig samvittighed. Hvis man gør sådan, så har man i det mindste en idé om, hvad teksten handler om, og det hjalp i den periode, siger hun.

Men det har også været en givtig oplevelse for mentoren Josefine Kampmann.

- Det har været sjovt at kunne bruge mine erfaringer fra både studie og arbejdsliv og give dem videre. Det var fedt at kunne sidde på den anden side af det første job og give råd til en studerende. Det svarer jo til, at nogen dagen før en eksamen kom og sagde ”bare rolig – alt du har gjort, er det rigtige, og det skal nok gå godt”, fortæller Josefine Kampmann.

Hun ser også mentoropgaven som en måde at holde tilknytningen til FLØK-studiet, og derfor var hun også rigtig glad for at møde de andre mentorer til det kickoff-arrangement, der var en del af mentorforløbet.

Skype-mentor
Joachim Almdal er en anden FLØK-studerende, der har nydt godt af hjælp fra en mentor i programmet. Det har dog været på en lidt anderledes måde, for han havde faktisk orlov fra studiet i den periode, han fik sparring fra sin mentor. I stedet for at studere var han ansat i en startup-virksomhed i Kuala Lumpur. Efter kort tid fik han lederansvar, og der var hans mentor en stor hjælp.

- Jeg har mere brugt min mentor til professionel end studiefaglig sparring. Jeg vendte mange konkrete ting med hende. Jeg havde eksempelvis svært ved at gå til folk som leder, hvis de ikke præsterede godt nok. Det gav hun mig nogle meget konkrete råd og værktøjer til, siger Joachim Almdal.

Hans mentor er FLØK-alumnen Lea Lønsted, der er HR Business Partner i Maersk Oil Qatar, og det var meget brugbart for Joachim Almdal at kunne spejle den lille startup-virksomhed i den noget større og ældre organisation hos Mærsk.

- Man kan nemt stirre sig blind på et problem, når man sidder i en startup-virksomhed, hvor man arbejder over 60 timer om ugen og hele tiden er sammen med kollegerne. Der var det rart at få at vide, at en specifik problemstilling bare var rigtig svær, så man ikke lod sig slå ud af den, siger Joachim Almdal.

I dag arbejder han med at forbinde investorer og grønne start ups hos Green Tech Challenge.

Relevans
Det første mentorforløb blev afsluttet ved et arrangement for nylig, hvor alle mentorer og mentees var inviterede. Til stede var studieleder Morten Sørensen Thaning, der er glad for, at de studerende har fået mulighed for at sparre med mentorerne, og at mentorerne har kunnet bekræfte, at uddannelsen er relevant i erhvervslivet.

- Det er vigtigt, at relevansen af uddannelsen gentages igen og igen over for de studerende. Og så er det også vigtigt, at mentorer kan give både de studerende og os feedback på, hvad det er for nogle kompetencer, de har taget med fra studiet, som de bruger i erhvervslivet, siger Morten Sørensen Thaning.

Forventningen er nu at fortsætte mentornetværket med et nyt hold studerende med start til efterår. Samtidig er det ved at blive undersøgt, om der er behov for at brede konceptet ud til andre studieretninger på CBS.

Læs mere om mentornetværket

Hvis du kunne tænke dig at være mentor, så kontakt CBS Alumni.

Sidst opdateret: Alumni // 09/11/2020