The Short View

Let Flemming Poulfelt give you the inside scoop on the executive boards of 36 Nordic companies, avoid making financial mistakes with Michael Møller as a your spiritual guide, read how – according to Caspar Rose – executives’ appetite for risk is proportional to their salary, come close to Majken Schultz and Carlsberg’s success with using the past in branding, and check out the latest must-read on CSR. Read The Short View.

03/04/2017

poulfelt_copyright_sir_publications.jpg
Foto: SIR Publications

Kig ind i bestyrelsen hos 36 nordiske virksomheder

Nordic Corporate Governance er titlen på en ny bog, hvor 250 ejere, bestyrelsesmedlemmer, bestyrelsesformænd og administrerende direktører fra 36 store og mellemstore nordiske virksomheder kigges over skuldrene i en kortlægning af, hvordan corporate governance praktiseres i Norden. Studiet er et af de største kvalitative studier gennemført på governance-området.

En af studiets konklusioner er, at virksomhederne drager nytte af, at den nordiske virksomhedslovgivning efterlader ganske meget rum til fortolkning. Det benytter virksomhederne til at skræddersy lige netop den governance-struktur, som passer bedst til den enkelte virksomhed.

Flemming Poulfelt, professor ved Department of Management, Politics and Philosophy, er en af forfatterne bag bogen.
 ”Studiet giver et fantastisk indblik i, hvordan governance udøves i de pågældende virksomheder, og de udfordringer, der eksisterer. Bogen kan anvendes som inspiration til, hvordan ejere, bestyrelser og ledelser i samarbejde kan udvikle governance i de virksomheder, de repræsenterer” siger Flemming Poulfelt.

De øvrige forfattere til bogen er Sven-Erik Sjöstrand, Tom Berglund, Lars Grönberg, Markus Kallifatides, Flemming Poulfelt, Salla Pöyry og Olaf Sigurjonsson.

Her kan du læse mere om Nordic Corporate Governance. An Extensive In-Depth Study of Corporate Governance and Board Practices in 36 Large Companies. Bogen er en oversættelse af Nordisk bolagsstyrning: En närstudie av ägarstyrning och styrelseprocesser i 36 storföretag fra 2016.

For mere information, kontakt Flemming Poulfelt.



moller_copyright_akademisk_forlag.png
Foto: Akademisk Forlag

Unge dummer sig med langsigtede økonomiske konsekvenser

Ny bog guider unge og andre interesserede til at få styr på alt fra arv, bolig, investeringer til pension.

Privatøkonomi kan virke uoverskueligt. I den nye bog ”Den lille bog om din økonomi” svarer de to CBS-professorer Michael Møller og Niels Christian Nielsen derfor kort, kontant og underholdende på spørgsmål som: Skal jeg tage et lån? Købe bolig? Bo til leje? Bruge mine penge eller spare op? Skal jeg stole på min bankrådgiver? Og er jeg en fornuftig husmor eller selvglad amatør?

”Vi har skrevet bogen, fordi vi mener, at den indeholder nogle vigtige budskaber. For eksempel dummer mange unge sig på låneområdet med langsigtede negative konsekvenser,” siger Michael Møller.

”Når vi har skrevet bogen på den måde, vi har, dvs. kort og direkte, er det for, at den skal ramme den bredest mulige målgruppe. Forskningsformidling kan let blive så omstændelig, at målgruppen bliver relativt snæver. Økonomi er jo ikke nødvendigvis højinteresseområde for alle,” tilføjer han.  

Læs mere om ”Den lille bog om din økonomi” hos forlaget.

Avisen Børsen har også omtalt bogudgivelsen.

For mere information, kontakt Michael Møller eller Niels Christian Nielsen.



rose_copyright_shutterstock.jpg
Foto: Shutterstock

Direktørlønninger og bankers risikovillighed hænger sammen

Hvordan hang corporate governance-strukturer og risikovillighed i de danske banker sammen i årene lige før finanskrisen? Det har Caspar Rose, professor ved Department of International Economics and Management på CBS, undersøgt.

Resultaterne peger på en sammenhæng mellem en banks corporate governance-struktur og bankens risikovillighed.

”Man kan se, at jo højere den samlede lønsum til ledelsen er, jo mere risikovillig er banken. Samtidig viser undersøgelsen, at flere direktører i en bank formindsker samme risikovillighed – måske fordi de enkelte direktører er bedre til at holde hinanden i skak. Har man derimod kun et mindre antal direktører og en stærk CEO øges bankens risikovillighed,” siger Caspar Rose.

Undersøgelsen er baseret på Finansstyrelsens tilsynsdiamant, som er et instrument udviklet til at vurdere en banks risikovillighed. Vurderingen sker ud fra de fem pejlemærker udlånsvækst, fundingratio, ejendomseksponering, likviditetsoverdækning og store eksponeringer.

Læs mere om undersøgelsen i artiklen ”The Relationship Between Corporate Governance Characteristics and Credit Exposure in Banks: Implications for Financial Regulation”.

For mere information, kontakt Caspar Rose.



cbs_erhverv_copyright_shutterstock.png
Foto: Shutterstock

Virksomheder, kom tættere på CBS’ forskere

CBS Roundtable hedder et af flere nye initiativer, der skal bringe CBS og erhvervslivet tættere på hinanden. Initiativet skal give virksomhedsledere mulighed for i trygge rammer at præsentere forskere for konkrete udfordringer, som virksomhederne står overfor – og som CBS’ forskning kan bidrage til at løse.

Der er nemlig brug for et tættere samarbejde mellem erhvervslivet og CBS – og for initiativer som CBS Roundtable. Det skriver Louise Seest, direktør CBS Business, i kronikken ”Kære virksomheder, kom tættere på CBS”, som blev bragt i Børsen den 20. marts 2017.  

”Mange virksomheder oplever i disse år et stærkt behov for at få adgang til og selv være med til at frembringe den viden, som Danmark skal leve af i fremtiden, og her spiller et tæt samarbejde med CBS' forskere en stor rolle,” skriver Louise Seest i kronikken.

Læs mere i kronikken ”Kære virksomheder, kom tættere på CBS”.

For mere information, kontakt Louise Seest.



ny_csr_bog_copyright_bos-cbscsr.dk_.jpg
Foto: bos-cbscsr.dk/

Ny bog undersøger CSR’s nuværende tilstand

Ny bog om Corporate Social Responsibility (CSR) er den første af sin slags til at balancere kritikken af CSR med en diskussion af de muligheder, som CSR åbner op for. Bogen tilbyder en original og opdateret introduktion til CSR ud fra et globalt perspektiv, og den guider studerende gennem vigtige CSR-temaer som strategi, kommunikation, regulering og governance.

Andreas Rasche, Mette Morsing og Jeremy Moon, alle CSR professorer ved Department of Management, Society and Communication på CBS, har redigeret bogen:
”Vi kan ikke ignorere de store samfundsmæssige udfordringer, som ligger foran os, og fordi vi uddanner morgendagens forretningsmænd og -kvinder, er vi nødt til at erkende, at virksomheders ansvar skal håndteres meget nøje, uanset om man kalder det ”CSR”, ”virksomheders bæredygtighed”, ”shared value” eller noget andet. Vi håber, at vores bog vil overlevere lige netop det budskab.”

Bogens kapitler er skrevet af internationale eksperter. Den indeholder kapitler, som er dedikeret til kritiske emner som menneskerettigheder, anti-korruption, arbejdsrettigheder og miljøet.      

Læs mere om Corporate Social Responsibility: Strategy, Communication, Governance.

De tre redaktører har publiceret dette blogopslag om bogen.

For mere information, kontakt Andreas Rasche eller Louise Thomsen.



Carlsberg
Foto: Carlsberg

Historien fører Carlsberg fremad

Professor Majken Schultz' forskning i Carlsbergs brug af sin historie som fundament for en ny specialøl-bølge i Danmark og siden en ny identitet blev fornylig bragt i måske et af de måske ikoniske tidsskrifter på organisations- og ledelsesområdet Administrative Science Quarterly.

Forskningen handler om de processer, som en virksomhed gennemlever, når den falder over og inspireres af sin historie. Mere præcist om Carlsbergs revitalisering af stifter Carl Jacobsens yndlingsmotto Semper Ardens (altid brændende), som den globale bryggerivirksomhed begyndte at komme på nye flasker som specialøl i 90erne. Mottoet blev genopdaget et årti senere i 2009, da Carlsberg skulle reformulere sin identitet efter bryggeriet’s store opkøb. 

”Carlsberg har vist historiens kraft til at skabe fornyelse og engagement. Casen er særlig interessant, fordi den fokuserer på autentisk brug af historien i modsætning til ren og skær manipulation i branding og identitetsskabelse,” siger Majken Schultz og fortsætter:

”I en tid, hvor mange ledere opfatter historien som en død resource, der ikke kan ændres, så viser studiet, at historien kan være en aktiv resource, der kan inspirere til nyudvikling og nytænkning.  Det afgørende er, at den historie, der bruges, opfattes som autentisk af de involverede parter," siger hun.

For mere information, kontakt Majken Schultz.

Sidst opdateret: Communications // 02/09/2020