Virksomheder flytter grænser for bæredygtighed

Ikke alle virksomheder skal i dag presses til at handle bæredygtigt, fortæller professorer bag kommende konference om emnet. Virksomhederne gør det af sig selv og hæver barren.

06/06/2016

Fair trade
Foto: Shutterstock

Et nyt dyrevelfærdsmærke har skabt debat. For nylig valgte detailkoncernen Coop at udfordre regeringens forslag ved at lancere deres eget mærke med højere standarder, og det er ifølge arrangørerne af en konference på CBS et eksempel på, hvordan debatten om bæredygtighed flytter sig.

”Tidligere så vi, at regeringer skubbede til virksomheder for at få dem til at agere bæredygtigt. Men her ser vi et eksempel på, at det nu ser ud til også at gå den anden vej,” siger Mette Morsing, professor ved Department of Intercultural Communication and Management på CBS, grundlægger af CBS Centre for CSR og nuværende academic co-director ved CBS Sustainability Platform. Hun er en af initiativtagerne til konferencen ”International Conference on Business, Policy and Sustainability”, som finder sted på CBS fra den 16. til den 17. juni. Konferencen er arrangeret af CBS Sustainability Platform og Velux-professoratet i Corporate Sustainability og sponsoreret af Ny Carlsbergfondet, Danish Society for Education and Business (DSEB), Uddannelses- og Forskningsministeriet,  (WCRE) Governing Responsible Business og VELUX FONDEN.

Hun arrangerer konferencen sammen med professor Stefano Ponte, CBS, og professor Jeremy Moon fra CBS. Han har et bud på, hvorfor nogle virksomheder ændrer praksis.

”Virksomheder ser muligheder for at komme ind på nye markeder, hvis de kan bevise, at de sælger for eksempel t-shirts, fisk og grise, der lever op til de standarder, bestemte grupper af forbrugere har. De forbrugere tilhører ofte en niche. I England vil de store supermarkeder nu eksempelvis kun sælge fairtrade bananer,” forklarer Jeremy Moon.

På konferencen deltager en række anerkendte forskere og meningsdannere, blandt andet Connie Hedegaard, formand for KR Foundation og tidligere klimakommissær i Europa-Kommissionen, professor R. Edward Freeman fra University of Virginia og Jonas Haertle, der er leder af FN-sekretariatet Principles for Responsible Management Education. Og i oplægget til konferencen lyder det, at bæredygtighed i stigende grad udgør komplekse og globale udfordringer for erhvervslivet, politikere, universiteter og det civile samfund, som de ikke er i stand til at løse alene. Udfordringerne omfatter miljøspørgsmål som klimaændringer, stigende CO2-emissioner, energiforbrug og også sociale udfordringer som fattigdom, sundhed og arbejdsvilkår. Arrangørerne fortæller, hvordan konferencen med deltagelse af forskere og virksomheder skal skabe nogle af de fælles indsatser, der er nødvendige.

”En konference om bæredygtighed kan være for erhvervslivet, være på et politisk niveau om lovgivning eller handle om, hvordan uddannelse kan bidrage til at løse problemstillingen. Men hvis man ser på, hvad uddannelse betyder for bæredygtighed, uden at se på hvordan chefen tænker, vil der mangle noget. Konferencen på CBS inkluderer det hele,” siger Jeremy Moon.

Læs mere om konferencens programpunkter og tilmelding

Kontakt Mette Morsing, professor og Academic Co-Director for CBS Sustainability Platform, Stefano Ponte eller Jeremy Moon for spørgsmål.

Sidst opdateret: Communications // 17/12/2017