Unge mødre tjener mindst i løbet af livet

Hvis en kvinde har en høj løn og flere års erhvervserfaring, viser ny forskning en tendens til, at hun får sit første barn sent. Omvendt risikerer kvinder, der får børn tidligt, en lavere lønindtægt set over hele livet.

27/04/2016

Det er før blevet dokumenteret, at mødre, der arbejder fuld tid, typisk tjener mindre, end kvinder, som aldrig får børn. Men påvirker det også lønnen, hvornår en kvinde vælger at få sit første barn?

Det spørgsmål har et nyt studie fra CBS og Washington University undersøgt. Forskerne har analyseret data fra mere end 1,5 millioner danske kvinder i alderen 25 til 60 år, og en af forskerne bag undersøgelsen, lektor Fane Naja Groes fra CBS, konkluderer, at kvinder med en høj løn og flere års erhvervserfaring udsætter tidspunktet for, hvornår de får deres første barn.

”Kvinder, der er ældre end 31 år, når de får deres første barn, har - set over et helt arbejdsliv - en højere løn, end kvinder som får deres første barn tidligere. Tendensen ses, uanset om kvinderne har en videregående uddannelse eller ikke,” forklarer hun.

Kvinder, som får deres første barn, mens de er mellem 28 år og 31 år, taber midlertidigt 65 procent af deres lønindkomst i gennemsnit under barslen. Hvor kvinder ældre end 31 år gennemsnitligt taber 37 procent af lønindkomsten, sammenlignet med hvad de fik i løn før deres første barn.

”Det kan være, fordi de ældre kvinder har højere tilknytning til deres job og for eksempel har større sandsynlighed for at arbejde i det offentlige. Måske de også i videre udstrækning får løn under barsel og har bedre muligheder for at komme tilbage til det arbejde, de havde, før de fik deres første barn,” siger Fane Naja Groes og tilføjer, at lønfaldet også kan forklares ved, at nogle kvinder går på deltid eller bliver hjemmegående, når de har født.

Men man kan ifølge hende ikke ud fra studiet tale om en ideel alder for første barn set i forhold til lønposens størrelse:

”Fordi kvinder med den højeste løn var over 31 år, da de første gang blev mødre, betyder det ikke, at man skal vente med at få børn til den alder. Vi må formode, at kvindens motivation for at gøre karriere og få en høj løn også er afgørende. Den motivation kan samtidig gøre, at kvinderne udsætter at få børn.”

Hvorfor statistikken ser ud, som den gør, vil hun og hendes amerikanske forskerkolleger nu undersøge nærmere.

Læs mere om undersøgelsen, der er udgivet i det videnskabelige tidsskrift Plos One, og kontakt Fane Naja Groes for spørgsmål.

Sidst opdateret: Communications // 17/12/2017