Stram finanslov rammer CBS

Finanslovsforslag fra regeringen ser nogenlunde ud som ventet og rammer CBS, det står klart efter tirsdagens pressemøde i Finansministeriet. Rektor er ærgerlig over signalet.

29/09/2015

Regeringen fastholder i sit forslag til Finanslov 2016 besparelser på to procent om året over fire år for universiteterne stigende til knap otte procent i 2019. Rektor Per Holten-Andersen er ærgerligt, men ikke overrasket over signalet i finanslovsforslaget, som nu skal forhandles i Folketinget.

- Det er ærgerligt, at regeringen fastholder planen om brede besparelser på universiteterne. Det er principielt sundt at effektivisere, det har vi også tidligere på året bevist, at vi kan. Men særligt set i lyset af CBS' underfinansiering, er grønthøster-besparelser kritisk for et universitet, som leverer dimittender med høj beskæftigelse i den private sektor, siger Per Holten-Andersen.

Det er endnu uklart, hvordan besparelserne på uddannelsesområdet præcist skal udmøntes. Det afgøres i de kommende uger, hvor Danske Universiteter med formanden i spidsen vil søge konstruktiv dialog med ministeriet om, hvordan besparelse skal findes.

Regeringen lægger i forslaget desuden op til at skære 1,4 mia. kroner på forskningsområdet. Ifølge finanslovsforslagets beregninger bringer det den samlede forskningsinvestering fra dansk side ned på 1,01 procent af BNP.  Det er angiveligt primært forskningsreserven og midler til Det Frie Forskningsråd, som berøres. Taxametertilskuddet for humaniora og samfundsvidenskaber ser ud til at blive fastholdt frem til 2018.

Rektor Per Holten-Andersen slår fast, at vi vil imødekomme de politiske krav, når Finanslov 2016 er vedtaget, men at fokus for CBS samtidigt er innovation og udvikling.

- CBS vil og skal blive ved med at holde sig i bevægelse. Vi fortsætter med at prioritere initiativer og indsatser, som kan bidrage til CBS' udvikling fremadrettet, siger rektor og oplyser, at CBS' ledelse går i gang med at nærlæse finanslovforslaget og foretage konsekvensberegninger, før den kan udtale sig mere.

Finansloven skal i de kommende uger forhandles i Folketinget. Forhandlingerne ventes afsluttet i november, vi følger på CBS nøje med og informerer løbende om nyt.

For flere oplysninger kontakt sekretariatsleder Martin Kramer-Jørgensen, mail: mj.ls@cbs.dk, tlf: 38 15 20 62, eller press manager Mikael Koldby mobil: + 45 40 20 44 54

Sidst opdateret: Communications // 17/12/2017