Skemalagte online kurser virker bedst

Fleksibiliteten ved online kurser tiltrækker studerende, og de første erfaringer viser en udbredt tilfredshed. Samtidig er der behov for, at online kurserne skemalægges for at virke bedst, viser ny forskning.

08/04/2016

Online undervisning, hvor den studerende sidder hjemme ved computeren, er et godt supplement til den traditionelle auditorieundervisning med flere hundrede studerende. For her kan klassestørrelsen udfordre ønsket om at aktivere de studerende og behovet for dialog i undervisningen. CBS’ prodekan for læring, Annemette Kjærgaard, og lektor Thyra Uth Thomsen har undersøgt online undervisning i et pædagogisk perspektiv, og i en videnskabelig artikel fra februar i år præsenterer de den første undersøgelse af, hvad studerende på CBS mener om undervisningsformen.

Ifølge Annemette Kjærgaard giver kurserne nye muligheder for at aktivere de studerende, og de kan være et supplement til den øvrige undervisning. Fleksibiliteten i at kunne følge kurserne, når det passer de studerende, indfries, men der er et men.

“Der er i online undervisningen behov for systematik, fordi den fysiske relation mangler, som man kender det fra forelæsningen i auditorier,” konkluderer Annemette Kjærgaard.

Hun fortæller, at online kurserne er populære, fordi de for eksempel giver studerende mulighed for at følge undervisningen på CBS, samtidig med at de er på studieophold i udlandet eller i internship. Behovet for skemalægning kan dækkes, ved at ugerne er ens opbygget, selvom indholdet varierer fra uge til uge. For eksempel kan en introduktionsvideo indlede forløbet, og efter at de studerende har læst pensum, følges den op af en quiz, for at sikre at de har forstået indholdet. Det er desuden nødvendigt for at involvere de studerende, så de deltager på samme tid i debatterne online med hinanden og underviseren.

CBS har da også justeret undervejs i opbygningen af kurserne for at skabe de mest optimale rammer.

”Der er fordele i at strukturere undervisningen, for så holder vi de studerende til ilden. Men vi har også blødt op undervejs og givet dem længere deadlines end i begyndelsen til for eksempel at besvare en quiz,” forklarer Annemette Kjærgaard.

Inddragelse af de studerende er et af de pædagogiske mål på CBS, og ifølge Annemette Kjærgaard kan undervisningen på internettet bidrage til det:

”Hvis man er aktiv i en læringssituation, hænger det bedre fast. I et online forum kan mange komme på banen, også dem, som ikke er så hurtige på aftrækkeren, eller som ikke føler sig så trygge ved at skulle tale foran et stort hold. De studerende er generelt positive i evalueringen af kurserne, og mange giver udtryk for, at de skal arbejde mindst lige så meget som under et almindeligt kursus domineret af forelæsninger, fordi de forventes at bidrage aktivt,” siger hun ud fra evalueringer fra studerende og desuden 19 både individuelle interviews og interviews i fokusgrupper. Dem har hun lavet med studerende, som har fulgt de online kurser, CBS har udbudt siden 2014. Der blev spurgt ind til deres oplevelse af kurset og for eksempel til, hvordan det motiverede, udfordrede og gav plads til samarbejde.

8-10 ud af mere end 1000 kurser på CBS er i dag fuldt online, og målet er, at 3-4 procent skal være det i 2020.
 

Læs her hele undersøgelsen, og kontakt Annemette Kjærgaard for yderligere informationer.
 

Sidst opdateret: Communications // 17/12/2017