Sammenlægning af IKL og IBC

På baggrund af en række særlige omstændigheder har DIR besluttet at sammenlægge Institut for Interkulturel Kommunikation og Ledelse (IKL) og Department of International Business Communication (IBC).

17/08/2016

cbs

Denne beslutning er til dels en konsekvens af ændringer i de studerendes efterspørgsel og uddannelsernes udvikling, der inden for de seneste år har ændret IBC's akademiske profil og undervisningsopgave markant. Derudover er det en naturlig konsekvens af den fortsatte strategiske omstrukturering af IBC i en retning, der delvist overlapper med IKL’s. Endelig er beslutningen truffet ud fra et behov for at styrke forskningsgrundlaget. På den måde vil man kunne støtte vigtige forskning og undervisningsområder som fx interkulturel markedskommunikation - en interesse, som IBC og IKL allerede deler.

Et nyt IKL-IBC-institut (et nyt navn er endnu ikke fundet) vil komme til at udgøre et solidt fundament til udvikling af de allerede eksisterende synergier mellem IKL og IBC. Samtidig skal institutterne arbejde videre med de mange muligheder i krydsfeltet mellem erhvervs- og ledelsesstudier, humaniora og den bredere samfundsvidenskab.

Der eksisterer allerede synergier imellem IBC og IKL inden for organisationskommunikation og interkulturelle studier. Potentielle synergier findes fx inden for interkulturel markedsføring, samt forbruger- og adfærdsstudier. Medarbejderne skal være med til at afdække yderligere synergier og skabe det nye instituts identitet.

Det nye institut kommer til at ligge i Dalgas Have, som er den eneste bygning, der kan huse, hvad der bliver CBS’ største institut. Flytningen af det nuværende IKL til Dalgas Have vil lægge grunden til nye aktiviteter i Henning Larsens smukke bygning og en af de mest travle undervisningsadresser på CBS. Dalgas Have vil komme til at summe af faglighed og aktiviteter og danne en tung hjørnesten på CBS’ campus.

Sammenlægningen vil ske gradvist fra nu og til foråret 2017, og de to institutledere Dorte Salskov-Iversen og Alex Klinge vil sammen stå i spidsen for aktiviteterne. Sideløbende med processen vil CBS opslå stillingen som institutleder for det nye institut. Den nye institutleder tager formelt over i foråret 2017, ligesom den fysiske sammenlægning finder sted i løbet af foråret.

Det skal understreges, at beslutningen ikke er et led i en større institutomlægning på CBS og den ikke er drevet af økonomiske hensyn.

Som en konsekvens af ovenstående flytter Det Internationale kontor fra Dalgas Have.

For flere oplysninger kontakt forskningsdekan Peter Møllgaard gennem sekretariatschef Nikolaj Burmeister.

Sidst opdateret: Communications // 17/12/2017