Hvad prøver de negative renter at fortælle?

Adm. direktør i Maj Invest Jeppe Christiansen er ny adjungeret professor på CBS. Et råd fra hans tiltrædelsesforelæsning er at holde øje med markedet, for det er resultatet af mange investorers handlinger. Det råd var også et bidrag fra den virkelige verden til universitetsverdenen.

05/09/2016

Jeppe Christiansen
Adjungeret professor Jeppe Christiansen sammen med institutleder, Søren Hvidkjær, Institut for Finansiering (tv.) og forskningsdekan Peter Møllgaard (th.).
Foto: Ida Willumsen.

Renter kan spores helt tilbage til år 3000 før Kristus, og de nuværende renter er de laveste nogensinde. Da adm. direktør i Maj Invest Jeppe Christiansen under sin tiltrædelsesforelæsning som adjungeret professor viste den første kurve i sit slideshow, resulterede det lange tilbageblik i smil fra tilhørerne. Baggrunden for at vise oversigten var et forsøg på ikke kun at undersøge, hvorfor vi har negative renter, men også hvad markederne prøver at fortælle? Bud på det præsenterede Jeppe Christiansen i fredags, hvor han blev udnævnt til adjungeret professor ved Institut for Finansiering på CBS.

Han gav i sin tiltrædelsesforelæsning en hovedforklaring på faldet i realrenten: Øget opsparing.

”Den periode, man lever som pensionist, i forhold til den periode man lever som deltager på arbejdsmarkedet, forskyder sig hele tiden, så man skal bruge mere opsparing. Den faktor er formentlig den allerstærkeste af alle faktorer særligt i Europa og Japan, når man skal forklare rentefaldet,” sagde Jeppe Christiansen og argumenterede imod, at pengepolitikken efter finanskrisen skulle være hovedforklaringen:

”Faldet stikker meget dybere, for det er en del af en makroøkonomisk trend gennem mange år med en øget opsparing, som presser renten.”

En udfordring er ifølge Jeppe Christiansen, at til trods for rentefaldet er omfanget af investeringer ikke steget. Derfor bruges finanspolitikken til at øge investeringerne, men for eksempel et land som Grækenland nåede grænsen for, hvad der var muligt, og i dag er Japan nær den grænse, fortæller Jeppe Christiansen. Pengepolitikken er så det tilbageværende instrument, og derfor er der i dag meget fokus på netop den form for økonomisk politik, lød det fra ham.

Men hvad sker der ved den næste recession?

”Hvis vi tror på almindelig konjunkturpolitik, får vi en recession om to eller tre år. Verden har siden år 1800 bevæget sig i bølger, og hvis vi ser tilbage på de forløb, er det tydeligt at se, at hver gang man har recession, hvis man så bruger pengepolitikken til at få gang i økonomien, så skal renten sænkes,” sagde han men fremhævede også den udbredte bekymring for negative renter, der ligger langt under nul.

”Har vi brug for negative renter? Det tror jeg, vi har, men jeg ved ikke, om det er klogt,” sagde Jeppe Christiansen.

Men hvad gør man, når bunden er nået med en rente omkring nul, mens loftet for finanspolitikken er nået, fordi statsgælden er blevet så stor, at den ikke kan vokse mere, uden at man mister tillid? Jeppe Christiansens svar var, at man står ved en korsvej. Skal pengesedler udfases for at muliggøre den lave rente? Skal der flere obligationskøb til? Eller skal man arbejde for at få inflationen op? Han forventer i de kommende år at se en variation af tiltag.

Afslutningsvis kom Jeppe Christiansen med nogle refleksioner over, hvad markederne prøver at fortælle. Et sted at finde svar er ifølge ham i prisen på guld. Den er steget med omkring 25 procent i år.

”I takt med at det rumler med negative renter, begynder guldet at stige. Det er interessant, for sidste gang, det gjorde det, var to til tre år før finanskrisen,” sagde han og argumenterede generelt for at holde øje med markedet.

”For det er et resultat af mange investorers handlinger.”

Det er blandt andet et fokus på markederne, Jeppe Christiansen kan bidrage med på CBS.

”Markederne tvivler virkelig på, om der er nok pengepolitiske muligheder. Det er bidraget fra den virkelige verden til instituttet,” sagde han, og salen kvitterede med klapsalver.

Se eller gense tiltrædelsesforelæsningen.

Om Jeppe Christiansen
Jeppe Christiansen er cand.polit. fra Københavns Universitet i 1985. Han grundlagde Maj Invest i 2005 og er adm. direktør for koncernen, som i dag beskæftiger 100 medarbejdere inden for asset management og private equity. Jeppe Christiansen sidder derudover i bestyrelsen for en række fremtrædende danske virksomheder herunder Novo Nordisk A/S (næstformand), Haldor Topsøe A/S (formand), Kirkbi A/S, Novo A/S og Symphogen A/S.

Han bidrager allerede aktivt til både undervisning og forskning på CBS. Han er advisory board-medlem i Finans/Invest, som er det førende danske tidsskrift inden for finansiering, og i Center for Corporate Governance på CBS. Jeppe Christiansen er ligeledes medstifter af CBS Bestyrelsesuddannelserne og fortsat hyppig bidragsyder til disse. Derudover er Jeppe Christiansen skribent for Berlingske Tidende, hvor han skriver om finansielle og makroøkonomiske problemstillinger.

Sidst opdateret: Communications // 17/12/2017