CBS-professor skal lede os sikkert igennem disruption

Regeringen har nedsat et disruptionsråd, der skal sikre, at Danmark kommer på forkant med den teknologiske udvikling. Få her et kig ind i de tanker professor Jan Damsgaard vil præsentere for rådet, når han som nyudnævnt medlem får taletid ved bordet.

05/05/2017

Foto: Bjarke MacCarthy

’Klassens frække dreng’ er nogle af ordene professor ved CBS Jan Damsgaard sætter på sin rolle i det nye disruptionsråd, som statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) for nyligt nedsatte.

Rådet skal ifølge statsministeren give svar på, hvordan danskerne trygt kan gå fremtiden i møde og skabe et erhvervsliv, der er foran. Her peger han især på de nye teknologisk fremskridt og digitale løsninger.

PDF icon Se listen over rådets medlemmer

Læs her om professorens bekymringer for de store, gamle, danske industrivirksomheder, om digital sundhed og faren ved, at Danmark bliver en såkaldt digital brugernation.

Hvordan definerer du begrebet disruption?
Direkte oversat betyder det afbrydelse. Når vi taler digitalisering er det ikke en teknologisk afbrydelse. Men en afbrydelse af en forretningsmodel, som er grundlaget for din forretning. Fx er hotelbranchen afhængig af et fast antal værelser, der helst skal lejes ud hele tiden. Pludselig kommer Airbnb, som faciliterer udlejning for folk der har et ekstra værelse eller vil leje deres lejlighed ud, og bliver en stor konkurrent til hotelbranchen. Der bliver hotelbranchen disrupted. Det kommer til at ske inden for rigtig mange brancher.

Hvad er Danmarks største udfordring?
Udfordringen er, at det bliver sværere at tjene penge på digitaliseringen. Konsekvensen er, at der kommer store monopollignende tilstande, om vi kender fra Google, Facebook, Apple osv. Hvis Danmark ikke sørger for at komme i førersædet med at designe og udvikle IT, bliver vi en brugernation, forstået som en nation, der kun lærer at anvende, men ikke lærer at udvikle. Så bliver vi sat af. Det er ikke særligt lukrativt og det bliver svært at opretholde den position vi har nu, som et af verdens rigeste lande.

Hvad bliver dit vigtigste bidrag til Disruptionrådet?
Indsigt i hvordan digitalisering vil forandre økonomien og erhvervslivet. Til dels også arbejdsmarkedet. Jeg er glad for at se, at man også har taget arbejdsmarkedsparter ind. Der er ikke så mange faglige personer med i rådet. Som uddannet datalog og med baggrund i en forskningsinstitution får jeg en særlig rolle at spille. Jeg kan måske blive ’klassens frække dreng’, der kan sige det, som forskningen peger på, fremfor at beskytte nogle særinteresser.

Hvad er skræmmeeksemplet på en virksomhed, der har været udsat for disruption?
De eklatante eksempler er Blockbuster og Kodak, der er blevet udfordret af hhv. streaming-tjenester og mobilkameraet. Fremadrettet bekymrer jeg mig i en dansk kontekst for nogle af de gamle danske industrivirksomheder, som drømmer mere om at lave gradvis forbedring af deres teknologi snarere end at tænke på, hvordan de kan tilbyde deres produkter som services i stedet for. Fx vil nogle medicinalvirksomheder gerne sælge insulin, men det, kunderne gerne vil have, er et godt liv. Der er digitale måder, hvorpå man ved hjælp af apps kan få et bedre liv ved at holde sin diæt, motionere ofte, tage sin medicin til tiden. Nyudviklet medicin forbedrer kun kundernes vilkår en lille smule, men når du bruger digitale tjenester, kan du forbedre sundhedstilstanden markant.

Hvad er foregangseksemplet på nogle, der har overlevet disruption?
Det er ret svært at finde. Opfinderen af begrebet disruption – Harvard professoren Clayton Christensen - siger, at hvis man har haft succes inden for en teknologigeneration, er man ikke i stand til at transformere det og blive succesfuld under nye vilkår. En hel del virksomheder kommer til at gå ned under den digitale transformation. Men et foregangseksempel kan være Finansforbundet, som har indset, at der bliver færre ansatte inden for de traditionelle banker. De har reserveret to etager i deres hovedkvarter til finansteknologiske – FinTech – opstartsvirksomheder, som skal være med til at skabe fremtidens virksomheder og arbejdspladser til deres medlemmer. Det er et godt eksempel på at fagforeninger ikke behøver at se alt det her som trusler. Vi må forholde os konstruktivt og kreativt til den nye tid.

Hvilken rolle kan kommende kandidater fra CBS spille i det her?
De studerende skal udføre udviklingen. Så de har en megastor rolle. De skal transformere virksomhederne. De har kompetencerne og de har indsigten. Og nu baner disruptionsrådet vejen for at topledelsen, lovgivningen og arbejdsmarkedet kan lade transformation ske så gnidningsfrit som muligt.

Disruptionrådet igangsætter arbejdet den 15.maj og fortsætter til udgangen af 2018.

For flere oplysninger kontakt professor og institutleder for Institut for Digitalisering Jan Damsgaard

Sidst opdateret: Communications // 02/09/2020