Professor forsvarer filosofisk doktorgrad

Fredag d. 27. november forsvarer professor Ove K. Pedersen sin doktorafhandling, der er baseret på bøgerne: ”Konkurrencestaten” og ”Markedsstaten”. Doktorforsvaret finder sted på CBS og er en analyse af den moderne danske stat.

20/11/2015

Ove K
Foto: CBS (forsidefoto: Shutterstock)

Ove K. Pedersen, der er professor i komparativ politisk økonomi ved Department of Business and Politics på CBS, vil tilegne sig sin filosofiske doktorgrad på baggrund af en analyse af den moderne stat – både i forhold til dens tilblivelse og forandring. Ove K. Pedersens analyse bygger på publiceringerne: ”Konkurrencestaten” og ”Markedsstaten”, som begge er udgivet på Hans Reitzels Forlag.

Markedsstaten (2014) bidrager til analysen ved at belyse fremkomsten af den moderne danske stat helt tilbage fra 1600-tallet og frem til 1910, hvor skellet stat-marked-individ, bliver grundstenen for den moderne stat. Konkurrencestaten (2011) anvendes primært til at afdække, hvordan og hvorfor staten har gennemgået en udvikling i løbet af de sidste 25-30 år, hvor forandring fra velfærdsstat til konkurrencestat ifølge professor Ove K. Pedersen er i centrum.

Under doktorafhandlingen er der et bedømmelsesudvalg til stede bestående af Kerstin Jacobsen (prof., dr.) fra Göteborg Universitet, Rune Slagstad (prof., dr. philos) fra Institutt for Samfunnsforskning i Oslo og Sverre Raffnsøe (prof., dr. phil) fra CBS. Forsvaret ledes af forskningsdekan Peter Møllgaard.

Det vil være muligt at overvære forsvaret, og dem, der ønsker at deltage, kan tilmelde sig her.

Forsvaret vil finde sted i Ovnhallen, Porcelænshaven, 2000 Frederiksberg.

Efter forsvaret bliver der afholdt en reception for at hylde Ove K. Pedersens doktorgrad i filosofi. Forsvaret starter kl. 13:00 og der vil være reception efterfølgende.

For flere oplysninger kontakt professor Ove K Pedersen eller sekretariatsleder Bo Bøgeskov

Sidst opdateret: Communications // 17/12/2017