Oplev CBS på Folkemødet 2015

I år byder Folkemødet på Bornholm på debatter med deltagelse af rektor Per Holten-Andersen, forskere fra CBS, fremstående politiker og mange andre. Hør blandt andet om landbrugets fremtid, Danmarks mulige e-død og ikke mindst fremtidens uddannelser.

22/05/2015

Folkemødet 2015

Folkemødet på Bornholm er en hyldest til det åbne danske demokrati, og siden 2011 har politikere, meningsdannere, NGO’er, universiteter og mange flere valfartet til solskinsøen for at debattere. I 2014 havde Folkemødet ca. 90.000 besøgende over de 4 dage. I år løber mødet af stablen den 11. til den 14. juni. Læs her om nogle af de arrangementer, CBS deltager i:

Specialesalonen – specialer fortalt på 10 minutter
Torsdag den 11. juni, 15:00-16:00 – Søndag, 13:00-14:00, hos E5 Ungdomsbureauet – Kampeløkke Havn
Nyuddannede kandidater fra CBS vil være blandt de 32 unge, der præsenterer deres speciale i Specialesalonen fra torsdag til søndag.

Fremtidens uddannelser – hvem bestemmer, hvad de unge vælger?
Torsdag den 11. juni, 15:00-16:00, D3 3F, Fagligt Fælles Forbund - Ved Brandstationen
Per Holten-Andersen, rektor, CBS, debatterer med Søren Heisel, forbundssekretær, 3F, og ungdomspolitikere. Er det virksomhedernes behov for arbejdskraft, unges drømme, uddannelsesinstitutionernes økonomi eller politikerne, der skal styre unges uddannelsesvalg?

Demokrati 2.0 - Vi gør status og ser fremad
Torsdag den 11. juni, 15:15-17:00, G20 Alternativets Telt - Allinge Havn, inder- og ydermole
Emil Husted, Ph.d.-stipendiat, Institut for Organisation, CBS, Uffe Elbæk, Politisk Leder, Alternativet, Rolf Bjerre, IT-ordfører, Alternativet. Debat om digitalisering, borgerinddragelse og internationale perspektiver.

Den internationale Luksusfælde: EU, Kina, USA, DK – hvem taber?
Fredag den 12. juni, 09:45-11:00, i J10 Finansteltet – Kæmpestranden
Jesper Rangvid, Professor, CBS. Debat med Helge Pedersen,cheføkonom, Nordea, Erik Bjørsted, chefanalytiker AE, Moderator Ole Krohn, TV 2.

På jagt efter de gode mønstre i fornyelsen af velfærdsstaten
Fredag den 12. juni, 10:00-11:00, G30 Granittens Gård - Allinge Havn, inder- og ydermole
Carsten Greve, Professor, CBS Privat-Public Platform, Pia Gjellerup, Leder af COI og forhenværende minister, Center for Offentlige Innovation. Kirsten Terkilsen, Borgmester, Hedensted Kommune. Moderator Rune Baastrup, Udviklingschef, Tænketanken Cevea.

Landbrugets fremtid: Hvilken gris vejer mest?
Fredag den 12. juni, 12.20-13.50, G25 Grøn Scene – Allinge Havn, inder- og ydermole
Finn Østrup, professor, CBS vil debattere landbrugets fremtid med Hans E Jørgensen, økologisk landmand, Landbrug og Fødevarers økologisektion, Henrik Mortensen, formand, Danske Svineproducenter, Lars Pehrson, direktør, Merkur Bank, Lars Hvidtfeldt, vice-formand, Landbrug&Fødevarer, Britta Riis, direktør, Dyrenes Beskyttelse, Ella Maria Bisschop-Larsen, præsident, Danmarks Naturfredningsforening, Maria Gjerding, Enhedslisten og Daniel Rugholm, mf, Konservativt Folkeparti.

Byg branchen bedre – styrket innovation i dansk byggeri?
Fredag den 12. juni, 13.00-14.00, E13 Dansk Arkitektur Center – Kampeløkke Haven
Peter Holm Jacobsen, ekstern lektor, CBS vil sammen med nogle af byggebranchens centrale aktører debattere, hvordan vi kan styrke innovationen i dansk byggeri. Disse aktører er: Lene Espersen, direktør, Danske Ark, Lennie Clausen, program-chef for innovation i byggeriet, Realdania, Steffen Gøth, direktør i Byggeri – COWI, Mette Kynne Frandsen, adm. direktør partner og arkitekt MAA, Henning Larsen Architects og Moderator: Mikkel Kragh, BUILD programchef, Dansk Arkitektur Center.

Talentmassen skal styrkes, men hvordan?
Fredag den 12. juni, 14.30-15.30, K17 Galleri Klejn – Kirkepladsen
CBS’ rektor, Per Holten-Andersen har blandt andet inviteret Sofie Carsten Nielsen, uddannelsesminister, Uddannelses- og Forskningsministeriet og Lars Goldschmidt, næstformand, Campus Bornholm til en debat om, hvordan talentmassen skal styrkes.

Byernes vækst og udvikling har at gøre med, om de er et godt sted at bo
Lørdag den 13. juni, 10:00-11:00, LeadAgency Lounge i Allinge Havn
Professor Karl-Heinz Pogner, CBS, vil sammen med Morten Frank Petersen, Executive Advisor Head of Corporate Government Affairs, Novo Nordisk arbejde med en konkret udfordring i et LivingCityLab og starte et netværk til at udvikle visionen af en by, der er god at opholde sig i – både for turister og byborgere.

Må en forsker have en holdning?
Lørdag den 13. juni, 13.00-14.00, C6 DTU & IDA – Cirkuspladsen
Per Holten-Andersen, Rektor, CBS, Søren Pind, Folketingspolitiker, Venstre, Martin Breum fra DR2 og andre journalister, professorer og prorektorer fra andre store universiteter i Danmark vil debattere forskeres rolle i samfundsdebatten anno 2015.

Den teknologiske udvikling tager livet af lange uddannelser
Lørdag den 13. juni, 14.30-15.30, K19 Akademikerne – Kirkepladsen
Per Holten-Andersen, Rektor, CBS, Anders Hvid, Oplægsholdet, CEO DARE DISRUPT, Jeppe Bruus, Uddannelsesordfører, Socialdemokraterne, Jens Henrik Thulesen Dahl, Uddannelsesordfører, Dansk Folkeparti, Brian Bech Nielsen, Rektor, Aarhus Universitet og Jakob Brandt, Ordstyrer, Vicedirektør Akademikerne. Uddannelsesdebat med politisk nytænkning, vildskud og ideudvikling.

Danmark – e-død eller @live?
Lørdag den 13. juni, 16.00-17.00, K21 Klostergården – Kirkepladsen
Jan Damsgaard, Professor, CBS, Lars William Wesch, Branchedirektør, DI Handel, Vagn Jelsøe, Vicedirektør, Forbrugerrådet m.fl. vil debattere digitaliseringen er erhvervslivet ift. om vi har de rette kompetencer og lovgivning, så Danmark ikke erklæres e-død.

Læs mere om Folkemødet

Sidst opdateret: Communications // 17/12/2017