Ny universitetsavis: CBS WIRE åbner i dag

Fra i dag får du adgang til de bedste historier om livet på CBS, når det nye uafhængige medie CBS WIRE åbner. Følg mediet på www, Snapchat, Instagram, Facebook, Twitter og YouTube.

16/05/2017

Med inspiration fra nyere medier som Zetland, Føljeton og Vice får CBS i dag en ny medieplatform; CBS WIRE. Det bliver den uafhængige universitetsavis på CBS.

CBS får et dedikeret team af nysgerrige og kritiske hoveder, der opstøver sjove og mindre sjove historier fra livet på campus. CBS WIRE vil gøre en dyd ud af at tale til alle i CBS’ fællesskab, lyder det fra chefredaktør Mette Koors:

”CBS Wire skal være debatskabende og kritisk. Og samtidig vil vi gerne være med til at skabe stolthed på CBS på kryds og tværs. Vi skriver til alle på universitetet, og vi vil gerne kitte det hele sammen,” siger Mette Koors.

Taberne i Case Competition har også en interessant historie
Fælles for historierne er, at de både skal fange alle ansatte og de studerende.
At fange et bredt publikum er en ”spændende udfordring”, lyder det fra Mette Koors, der vil tage fat i emner, som berører mange på universitetet, fx fremdriftsreformen eller stress.

”Vi er ikke bange for fiaskohistorier. Vi skriver historier om både gode oplevelser og om oplevelser, der gør ondt. Fx skriver vi gerne om den studerende, der tabte en case competition: Måske får man lige så meget ud af at tabe som at vinde. Det vil være interessant at finde ud af”, siger hun og fremhæver, at historierne skal være med til at skabe en fælles forståelse for hinanden på CBS.

I dag kan du blandt andet læse et portræt af de to rengøringsdamer, der gør hele Solbjerg Plads ren. De afslører lidt af hvert ifølge Mette Koors. Du kan læse om fremtidens undervisningsformer som blended learning, hvad en meget omtalt landsbrugsrapport betyder for CBS’ brand, og om hvordan du dater en dansker i foråret. CBS WIRE giver også guides til storbyer, som CBS’ere har opholdt sig i. I dag er det en personlig guide til Sevilla.

Besøg det nye medie CBS WIRE.

Og du kan se billedgalleriet ”Faces”, som er et galleri med forskellige ansigter fra CBS.

”Med et billede og to linjer, der fortæller en sjov historie, viser vi bredden af de mennesker, der er på CBS”, siger Mette Koors inspireret af det amerikanske site Humans of New York.

CBS WIRE låner gerne sin Snapchat-konto ud
CBS har haft en universitetsavis siden 1978. Først Kræmmerhuset og senest CBS Observer, som startede i 2008 og lukkede i 2016. Der er kommet nye kanaler til i mellemtiden, og derfor spreder CBS WIRE sig over seks platforme; www, Facebook, Snapchat, Instagram, Twitter og YouTube.

Det giver dig muligheden for at sætte dit præg på mediet:

”Vi vil gerne eksperimentere med at låne vores Snapchat-konto ud til en professor, som er i gang med et spændende projekt. Eller til en studerende, som beskriver en anderledes dag”, siger Mette Koors.

Skribenter er også velkomne. Som noget nyt vil den nye universitetsavis være 100 pct. på engelsk. Med over 4.000 udenlandske studerende og forskere har der været behov for at inkludere flere i avisfællesskabet. Det skal dog ikke være en forhindring, at ens modersmål er et andet end engelsk:

”En italiener fx skal ikke kunne skrive som en indfødt englænder. Så det er helt ok, at man kan spore en personlig accent i artiklen”, siger Mette Koors.

Kom forbi redaktionen på Solbjerg Plads 3, lokale DS.26. Kl. 14 i dag serverer holdet bag CBS WIRE is i forbindelse med lanceringen.

Kontakt CBS WIRE, hvis du har en idé.

For flere informationer kontakt:
Chefredaktør Mette Koors

Fakta om CBS Wire
Redaktionen består af 2,5 medarbejdere. Ud over chefredaktøren er journalist Anne Marie Lykkegaard og studentermedhjælp Caroline Boas med på holdet. Herudover bidrager 15 skribenter på frivillig basis til mediet.

CBS WIRE udsender et nyhedsbrev hver 14. dag og lægger nyt stof på de forskellige platforme løbende hen over ugen.

Besøg CBS WIRE på:
Facebook – CBS WIRE
Instagram – cbswire
Snapchat - cbswire (only for mobile phones with the Snapchat app)
Twitter – CBS_WIRE
Youtube – CBS WIRE