Jorck-fonden giver priser til CBS-forskere

To CBS-forskere belønnes for deres forskerarbejde med priser fra Jorck-fonden. Derudover tildeles et rejselegat til en lovende PhD-studerende på CBS.

27/11/2015

Forsidefoto: Shutterstock

Hvert år uddeler bestyrelsen for Reinholdt W. Jorcks og Hustrus Fond stipendier på hver 200.000 kr. til unge forskere. Formålet er ifølge fonden at hjælpe til dygtiggørelsen af disse uformuende og hårdtarbejdende personer.  I år er to priser gået til CBS-forskere, og en Ph.d.-studerende fra CBS modtager fondens rejselegat. Priserne skal ses som en anerkendelse af prismodtagernes forskning og undervisning samt inspiration til videre forskning.  Rektor Per Holten-Andersen glæder sig over priserne.

- Det er opløftende, at se bredden i talent blandt vores unge forskere. De tre prismodtagere har gjort sig fortjent til hæderen og vi ser frem til at følge dem i årene, der kommer, siger Per Holten-Andersen.

De tre modtagere på CBS af stipendier og legater fra Jorck-fonden er:

Steffen Andersen
Professor ved Institut på Finansiering, Steffen Andersen, har modtaget en pris for sit arbejde inden for økonomi og finansiering, hvor hans metode indebærer at observere adfærd og valg hos individer eller markeder gennem både konstruerede felteksperimenter og naturlige eksperimenter.
Steffen har fået et stort internationalt netværk af samarbejdspartnere inden for områderne eksperimentel, behavioral og Household økonomi og finansiering gennem sine ophold på topuniversiteter som Stanford University, University of Chicago mm. Han har heraf en idé om at opbygge et stærkt netværk for yngre danske forskere inden for Household Finance, hvorfor Steffen vil bruge beløbet til i større grad at yde støtte til kortere forskningsbesøg ved CBS blandt udlændinge, således at danske forskere inden for feltet har mulighed for at tilgå i samt skabe sig unikke internationale netværk allerede tidligt i karrieren.

Christian Geisler Asmussen
Professor ved Institut for Strategi og Globalisering, Christian Geisler Asmussen, har modtaget en pris for sin forskningsindsats inden for international strategi og virksomhedsledelse, hvilket er et meget anerkendt område i den internationale forskningsverden. Christian er indehaver af flere toppublikationer på sit cv og har modtaget flere priser og anerkendelser for sit arbejde. Det, der gør Christians forskning unik, er hans inddragelse af matematisk modellering og spilteori til at afbilde ledelsesmæssige problemstillinger.
Christian har gennem sin karriere været på adskillige ophold i udlandet, hvilket har styrket hans forskning betydeligt i form af inspiration, adgang til samarbejdspartnere og stærke internationale netværk. For at sætte yderligere gang i sin forskningsproduktion, vil Christian bruge beløbet til finansiering af et forskningsophold ved et topuniversitet i USA.

Niels Joachim Gormsen (rejselegat)
Ph.d.-studerende Niels Joachim Gormsen modtog fondens rejselegat til et besøg på Harvard University, hvor Niels Joachim helt eksklusivt skal besøge professor John Y. Campbell, som er et stort navn på Harvards Economics Department.  Niels Joachim belønnes for sit usædvanligt store potentiale som forsker i finansiering, hvor han allerede er i gang med flere forskningsprojekter, hvilket er en bedrift så tidligt i en forskningskarriere.

Priserne vil blive uddelt af fondens formand, højesteretpræsident Poul Søgaard, d. 14. december kl. 15.00 i Højesteret.

Sidst opdateret: Communications // 17/12/2017