Få konkurrencefordele ud af big data

CBS opretter nyt center for Business Data Analytics. Målet er at gøre big data til et aktiv for danske virksomheder.

30/06/2016

Foto: Roskilde, Lars Just/Polfoto
Forsidebillede: Shutterstock

Hvad har rock ’n’ roll til fælles med analyse af big data? Når festivalgængerne på Roskilde deler deres oplevelser offentligt på de sociale medier, kan man lære noget om festivalens gæster og Roskilde Festivals brandingværdi.

Det er folkene bag CBS’ nye Centre for Business Data Analytics, der står for at høste data for Roskilde Festival. Formålet med det nye center er at skabe værdi for især danske virksomheder og øge deres konkurrenceevne med big data, siger professor Ravi Vatrapu, som er leder af det ny center.

- Vi ønsker at skabe værdi ved at omdanne big data til større businessaktiver for virksomhederne, og vi vil hjælpe dem til konkurrencefordele internationalt på baggrund af både interne og offentligt tilgængelige big data. Big data er ikke nødvendigvis en konkurrencemæssig fordel i sig selv, men analysen af det skaber værdi for en forretning, så vi er rigtig glade for at kunne slå dørene op til det nye center, siger Ravi Vatrapu.

I denne uge er det nye center på Roskilde Festival. 15 forskere udstyret med laptops, dashboards, skærme, 10 servere og skræddersyet software analyserer sammen med IBM Watson Analytics big data i takt med musikken. Festivalgængere, som offentligt deler deres begejstring og tømmermænd på de sociale medier, anonym brug af Roskilde-appen og forretningsdata fra Roskilde giver tilsammen et overblik til nye strategiske input.

- Vi prøver at forstå de sociale mediers rolle i forbindelse med Roskilde Festival. En primær parameter for Roskilde Festival er, at gæsterne skal forstå, at de er en non-profit organisation. Vi ser på, hvordan det kommunikeres, og hvordan det passer sammen med deres økosystem af forretninger, siger Ravi Vatrapu.

Ifølge forskningsdekan på CBS Peter Møllgaard er det nye center endnu en brik i en strategi, der skal give opdrift på et vigtigt område for en stærk, men mindre økonomi som den danske, der er baseret på know-how og vidensnetværk.

- Etableringen af Centre for Business Data Analytics afspejler CBS' fortsatte satsning på forskning inden for big data. Danmark er et lille samfund, men vi er synlige internationalt fordi vi har gode databaser og statistikker og forskere, der ved, hvordan man anvender dem, siger Peter Møllgaard og fortsætter:

- Big data-forskning i Danmark tiltrækker internationale forskere fra den allerøverste hylde som Ravi Vatrapu. Vi er stolte af, at han fortsætter sit engagement i CBS som Director for Centre for Business Data Analytics, siger forskningsdekanen.

Om centeret:
Roskilde-projektet er et ud af fire projekter, der allerede er i fuld gang i det nye center, som tæller kompetencer inden for digital sociologi, teoretisk datalogi, data mining, maskinlæring, tekstanalyse, it-systemer, økonometri, psykologi, markedsføring og folkesundhed.

De andre eksternt finansierede forskningsprojekter inkluderer:
•     Big Data Analytics for Social Business for Industriens Fond,
•     Big Social Data Analytics for Public Health for Copenhagen Health Innovation med Københavns
      Universitet,
•     Networked Business Initiative medfinansieret af danske virksomheder,
•     og et forskningsprojekt om Knowledge Ecosystems med Tampere University of Technology finansieret
       af Academy of Finland.

Besøg projektets website. For yderligere oplysninger om Roskilde-projektet, kontakt ekstern lektor Per Østergaard Jacobsen.

Besøg centerets hjemmeside.

Læs mere om IBM's involvering i projektet.

For yderligere oplysninger om centeret, kontakt direktør og professor Ravi Vatrapu.
eller forskningsdekanen gennem presseansvarlig Mikael Koldby.

Sidst opdateret: Communications // 17/12/2017