Europas førende forskningsmiljø for IT og forretning skifter navn

Institut for IT-ledelse skifter navn til Institut for Digitalisering. Ud over navneændringen kan CBS fejre, at forskning og uddannelse inden for IT har opnået topplaceringer i anerkendte rankings.

25/04/2017

Big data, deleøkonomi og det kontantløse samfund er eksempler på områder, forskere på CBS beskæftiger sig med i dag. Tidligere var fokus i højere grad på at udvikle IT og effektivisere organisatoriske processer gennem IT. Det skift har givet anledning til at omdøbe Institut for IT-ledelse til Institut for Digitalisering.

Forskningsdekan Peter Møllgaard hilser det nye navn velkommen:

”Institut for Digitalisering forsker og underviser i den digitale transformation af erhvervslivet og økonomien. Det nye navn understreger CBS’ forpligtigelse til at finde tekniske og forretningsmæssige løsninger, der kan sikre, at digitaliseringen kommer samfundet til gavn. Det er utrolig vigtigt i lyset af de accelererende forandringer, som vi er vidne til”, siger han.

International anerkendelse for kvaliteten af IT-forskning
Gennem de seneste år har CBS’ forskning markeret sig i de otte mest toneangivende tidsskrifter inden for krydsfeltet mellem IT og forretning. Antallet af publikationer i de såkaldte Basket-of-Eight-tidsskrifter har overgået mange andre universiteter. I den seneste ranking ”Top Rankings of Schools in Bo8 journals”, som dækker de sidste tre år, opnår CBS en førsteplads i Europa og en 13. plads i verden.

Med den placering slår CBS konkurrerende forskningsmiljøer i Europa fra London School of Economics og University of Warwick, som er på de efterfølgende pladser.

Institutleder ved Institut for Digitalisering professor Jan Damsgaard fremhæver, at den forskningsmæssige flotte placering er et resultat af en mangeårig målrettet indsats:

”Vi har nået de flotte resultater gennem samarbejde i stærke forskningsteams med instituttets dedikerede og ambitiøse forskere og via en målrettet indsats med at rekruttere de allerbedste forskere internationalt”, siger han.

IT-uddannelse ligger nummer et i Vesteuropa
Men det er ikke kun IT-forskningen på CBS, der klarer sig godt. Det gør uddannelsen inden for IT også. Eduniversal Masters Ranking har placeret CBS’ ”MSc in Business Administration and Information Systems” (cand.merc.it) på en førsteplads i Vesteuropa.

Uddannelsen er 33 år gammel og har dermed over en årrække bygget videre på erfaringer. Det har givet pote, og den anerkendte IT-uddannelse fører da også til gode lønninger for CBS’ kandidater.

Tænketanken CEPOS har udarbejdet en undersøgelse for Berlingske Business, som viser, at en cand.merc.it. gennemsnitlig tjener 812.703 kr. om året. Til sammenligning tjener en cand.scient. i Datalogi 758.576 kr. om året.

Instituttets navneændring sker i løbet af den kommende tid. For flere informationer kontakt professor og institutleder ved Institut for Digitalisering Jan Damsgaard

Sidst opdateret: Communications // 08/10/2019