CBS-professor bliver medlem af Konkurrencerådet

Erhvervs- og vækstministeren Henrik Sass Larsen har udnævnt professor Torsten Ringberg som medlem af Konkurrencerådet. Med sin forskning i forbrugeradfærd skal professoren sikre de bedste markedsforhold for forbrugerne.

22/05/2015

Hvis virksomheder aftaler priser og danner priskarteller, er det en overtrædelse af konkurrenceloven. I større og principielle sager om lignende overtrædelser kommer det uafhængige Konkurrenceråd på banen.

Fra 1. juli får CBS-professor Torsten Ringberg en plads i Konkurrencerådet. Sammen med jurister og økonomer skal han sørge for at håndhæve konkurrenceloven. Torsten Ringberg forsker i branding og forbrugeradfærd ved Institut for Afsætningsøkonomi, CBS.

- Med min indsigt i forbrugeradfærd, skal jeg give et perspektiv fra forbrugernes verden. Jeg skal være med til at sørge for, at konkurrenceloven bliver overholdt, så markedet er gennemskueligt, og virksomhedernes prisfastsættelse m.m. er baseret på fair konkurrence, siger Torsten Ringberg.

Minister: Nye, kompetente kræfter
Det er erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen, som udpeger medlemmerne af rådet. Rådets medlemmer skal i fællesskab repræsentere særligt kendskab til konkurrenceret og konkurrenceøkonomi, praktisk ledelseserfaring fra erhvervslivet og særligt indblik i forbrugerforhold.

- Medlemmerne af det nye Konkurrenceråd er en blanding af nye, kompetente kræfter og personer med stor erfaring fra det nuværende Konkurrenceråd. Det sikrer kontinuitet og fornyelse i rådets vigtige arbejde, siger Henrik Sass Larsen i en pressemeddelelse fra Erhvervs- og Vækstministeriet.

Ud over CBS-professoren består medlemmerne bl.a. af formand for rådet, økonom og professor Christian Schultz, og næstformand, jurist og professor Caroline Heide-Jørgensen, begge fra Københavns Universitet.

Fra 18 til 7 medlemmer
Formålet med Konkurrencerådets arbejde er at fremme konkurrencen til gavn for både forbrugere og virksomheder. Hidtil har rådet bestået af 18 medlemmer, men når Torsten Ringberg tiltræder, vil han være et af kun syv medlemmer.

Som noget nyt får rådet også ansvar for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens analyser på konkurrenceområdet.

Læs mere om Konkurrencerådet.

For yderligere oplysninger kontakt professor Torsten Ringberg.

Sidst opdateret: Communications // 17/12/2017