CBS hædres for sin internationale profil

Anerkendt ranking placerer CBS som nr. 59 ud af de 200 mest internationale universiteter verden over, hvilket ikke bare gør CBS til det bedste internationale universitet i Nordeuropa, men blandt de mest internationale universiteter i ikke-engelsksprogede lande.

22/01/2016

International ranking
Foto: Shutterstock

Times Higher Education har samlet de 200 mest internationale universiteter ud fra de i alt 800 institutioner, som indgår i deres World University Rankings 2015-2016. Her indtager CBS en fornem 59. plads. Dette er ifølge CBS-lektor Sven Bislev en ganske fornuftig placering.

- Alle de engelsktalende lande har en udgangsfordel. Folk, der søger uddannelse internationalt, har altid søgt derhen, hvor der tales engelsk. Derfor er der ikke noget at gøre ved, at de øverste halvtreds i hovedsagen er angelsaksere, udtaler han.

Hver institution er rangeret ud fra andelen af internationale medarbejdere og internationale studerende samt andelen af forskningsudgivelser i samarbejde med mindst én forsker fra et andet land. CBS’ flotte placering skyldes i høj grad det høje antal af udenlandske studerende og undervisere. Det stærkeste kort er dog de mange udenlandske partneruniversiteter.

Et andet ikke-angelsaksisk land med flere topplaceringer på listen er Schweiz, men dette skyldes, ifølge Sven Bislev, at Schweiz er et højt globaliseret land.

- Schweiz er kendt for eksklusive og kostbare uddannelser, men bortset fra Schweiz er der meget få ikke-angelsaksiske lande, der er foran os i rangordningen, siger han og tilføjer:

- Det er ikke kun positivt for CBS, at vi er placeret højest i Nordeuropa, men også for det danske erhvervsliv. Jo mere tiltrækkende CBS er, jo flere talentfulde mennesker vil søge hertil, siger Sven Bislev.

Se hele listen af de 200 mest internationale universiteter

Kontakt Sven Bislev for flere informationer