CBS er et grønt universitet

Uge 11 står i bæredygtighedens tegn på CBS. ”Green Week” er temaet for ugen, hvor studerende har arrangeret forelæsninger og events med fokus på bæredygtighed. Samtidig er en ny rapport om CBS’ arbejde for at fremme bæredygtighed netop udkommet.

15/03/2017

CBS er et grønt universitet, som hele tiden arbejder for at fremme bæredygtighed. I disse dage er der fokus på bæredygtighed under ”Green Week” på CBS, hvor forskellige arrangementer som f.eks. et modeshow, workshops og forelæsninger om grønne boliger og transport skal informere og inspirere deltagerne.

”Green Week” er arrangeret af den studenterdrevne organisation oikos Copenhagen. De giver med ”Green Week” deres medstuderende et mangefacetteret indblik i bæredygtighed med fokus på alt fra green tasting af mad, teknologi, finansiering og sågar et bæredygtigt modeshow.

Bæredygtighed hele året
Bæredygtighed og ansvarlig ledelse vægtes højt på CBS hele året. CBS rapporterer jævnligt til PRME (Principles for Responsible Management Education), en sammenslutning af business schools verden over, som samarbejder om at fremme ansvarlig uddannelse i ledelse, forklarer sekretariatslederen for PRME på CBS Martiina Srkoc:

"CBS er en af de særligt aktive 29 ’champion-skoler’ ud af i alt 657 institutioner verden over, som har underskrevet PRME-principperne. Vi er derfor meget stolte af at fremvise CBS som en førende business school og facilitator af uddannelse i ansvarlig ledelse og bæredygtige aktiviteter."

Ny rapport om CBS’ grønne initiativer
I rapporten fra PRME, ”Report on progress 2017”, som netop er blevet offentliggjort, ses det, hvordan bæredygtighed og ansvarlig ledelse har været en vigtig del af aktiviteterne på CBS i 2015 til 2016. Rapporten beskriver en række tiltag som for eksempel ”Responsibility Day”, hvor CBS sætter fokus på social ansvarlighed og de etiske dilemmaer, studerende kan møde i fremtiden i erhvervslivet. CBS har også opstillet mål for samtlige bacheloruddannelser i forhold til en række kompetencer om ansvarlig ledelse. Målene kan CBS sætte flueben ved, når de studerende er færdige med deres uddannelse.

Pris til CBS
Det er heller ikke gået ubemærket hen, at CBS fokuserer på bæredygtighed og ansvarlig ledelse. Universitetet fik for rapporten, der blev udgivet i 2015, prisen “The Award for Excellence in Reporting”. En pris, som fås for dokumentationen af alle CBS’ aktiviteter, der har fokuseret på at uddanne studerende i ansvarlig ledelse:
"Det er lykkedes os at sætte et højt niveau for undervisning af administratorer og ansatte på fakulteter fra internationale erhvervsuniversiteter i, hvordan man gennemfører PRME-aktiviteter. Siden 2014 har vi uddannet 39 deltagere fra 15 forskellige lande,” siger Martiina Srkoc.

Bæredygtighed i fremtiden
Ifølge rapporten er bæredygtighed også en vigtig del af fremtiden. CBS har blandt andet planer om at udvide campus med 35.000 m2, hvor solceller vil give energi til varmereguleringen.

"Det er meget vigtigt, at CBS uddanner ansvarlige virksomhedsledere, der kan håndtere principperne i femtidens bæredygtige forretningsmæssige udfordringer," siger Martiina Srkoc.

Sidst opdateret: Communications // 08/10/2019