CBS-forsker publicerer i ikonisk tidsskrift

Professor Majken Schultz har som den første forsker ansat ved CBS fået publiceret forskning i det måske mest prestigefyldte og ikoniske tidsskrift på organisations- og ledelsesområdet, Administrative Science Quarterly. Hun har undersøgt Carlsbergs brug af sin historie.

27/02/2017

Professor Majken Schultz' forskning i Carlsbergs brug af sin historie som fundament for en ny specialøl-bølge i Danmark og siden en ny identitet er blevet bragt i Administrative Science Quarterly. Foto: Bjarke MacCarthy
Forsidefoto: Shutterstock.

Det er en stor bedrift at få optaget sin forskning i Administrative Science Quarterly. Det er kun lykkedes to gange tidligere for danskere at komme igennem nåleøjet til det amerikanske tidsskrift, der optager den bedste forskning inden for organisation og ledelse.

Hæderen er aldrig tilkommet en forsker ansat ved CBS, på trods af CBS hvert år sender over 1.000 forskningspublikationer ud. Men i februar blev professor Majken Schultz' forskning i Carlsbergs brug af sin historie som fundament for en ny specialøl-bølge i Danmark og siden en ny identitet bragt i Administrative Science Quarterly.

Forskningen handler ifølge Majken Schultz fra Institut for Organisation om de processer, en virksomhed gennemlever, når den falder over og inspireres af sin historie. Mere præcist om Carlsbergs revitalisering af stifter Carl Jacobsens yndlingsmotto ”Semper Ardens” (altid brændende), som den globale bryggerivirksomhed begyndte at komme på nye flasker som specialøl i 90’erne. Motto’et blev genopdaget igen et årti senere i 2009, da Carlsberg skulle reformulere sin identitet efter bryggeriets store opkøb.

”Carlsberg har vist historiens kraft til at skabe fornyelse og engagement. Casen er særlig interessant, fordi den fokuserer på autentisk brug af historien i modsætning til ren og skær manipulation i branding og identitetsskabelse,” siger Majken Schultz.

Carlsberg har bidraget til forskningen gennem et tæt samarbejde med forskerteamet, som også tæller gæsteprofessor ved Gothenburg School of Business Mary Jo Hatch.

Læs her en introduktion til forskningen.

For spørgsmål, kontakt Majken Schultz.

Sidst opdateret: Communications // 02/09/2020